23 januari, 2017

Ik dacht even aan Eleanor Roosevelt


O, wat hadden de reporters van CNN het moeilijk.
Ze konden de inauguratie van de 45ste president van de Verenigde Staten niet vrolijk aan elkaar praten.

Ze hadden met Hillary Clinton te doen.
Die kwam aanlopen met een gezicht alsof ze een fles azijn had leeggedronken.

"Flink dat ze er is," hoorde ik regelmatig.
Wat een nonsens.
Ze was er als vrouw van voormalig president Bill Clinton.
Maar om Bill gaat het allang niet meer. Die had alleen maar oog voor alles wat jong en blond was.

"Moet je opletten," zei ik tegen manlief. "Zodra ze buiten komt drukt ze op de lachknop."

En ja....toen ze werden aangekondigd kwam er een, enigszins zuur, lachje tevoorschijn. Alle ogen waren op haar gericht.

De Bushes liepen achter de Clintons. Het leedvermaak stond op George's gezicht gedrukt. Maar ook opluchting. Dat hij niet meer hoeft.

U begrijpt: ik heb van het begin tot het bittere einde gekeken en ik heb vooral op de entourage gelet.
Die bestond vooral uit hypocriete lieden.
Mensen die iets van Trump willen of iets willen goedmaken.

Nancy Pelosi, partijleider van De Democraten, is zo iemand.
Haar vileine glimlach is te verraderlijk.


Roy Blunt, Missouri's senator, was een van de ceremoniemeesters. Waarom zijn vrouw Abigail, een van de top lobbyisten (Kraft) in Washington, ook zo prominent aanwezig was weet ik niet.
Haar plastisch chirurg zal onder zijn bureau gekropen zijn.

En zo zag ik vele nep gezichten met nep-glimlachjes.

Er was veel aandacht voor de Obama tortelduifjes die heel professioneel de camera's wisten te bespelen.
Het contrast met de Trumps kon niet groter zijn en daar genoten de Obama's zichtbaar van.

Doortraptheid: de ceremonie werd ermee overgoten.

Ik had, op een lacherige manier, te doen met de familie Trump.
Zij weten raad met miljarden dollars, maar nog niet miljarden ogen.

De jongste telg kromp ineen bij de gebeden. Ik zag een puberaal ventje in een donkere jas met fluwelen kraag gniffelend met zijn handen spelen. Hij miste zijn iPhone.

Het ging om het beeld. Niet de inhoud.
Zo hield Trump ook een oppervlakkige speech met veel retoriek en een nationalistische boventoon.

Dat begrijpt het volk.
Dat begrijpt Donald Trump zelf ook.

De 45ste president van de Verenigde Staten.
******

1 opmerking:

klaas zei

het deed mijn denken aan de nadagen van het Romeinse Rijk Valsheid hypocrisie ,decadentie corruptie extreme zelfverijking & harteloosheid