10 februari, 2018

Schaamte, maar waarom eigenlijk?



Terwijl ik de boodschappen in mijn fietsmand zet zie ik een lege krat staan bij de glasbakken op de Lusthofstraat.

Normaal zitten daar daklozen hun gratis bekertje AH-koffie te drinken, maar vandaag is er niemand. Althans, ik zie niemand.

Ik betrap mijzelf erop dat ik om mij heen kijk en even twijfel.
Maar toch zet ik de fiets weer op slot, pak de boodschappen uit de mand en loop naar het lege kratje.

Weer kijk ik om mij heen.
Schaamte?

Met de krat loop ik Albert Heijn binnen en probeer hem te verzilveren.
Nou ja, een lege krat op de band zetten heeft geen zin. En dus geeft een vakkenvuller mij vijf lege flessen waar ik dankbaar €1,50 voor vang.

"Het gaat te goed met Nederland," mompel ik, terwijl ik de spaarpot vul, tegen de schaamteloze hond die zich in de gratis zon omdraait.


Geen opmerkingen: