27 februari, 2021

Stemmen


Twee spraakmakende politici.
Een uit de jaren '70 en '80. 
De ander laat momenteel politiek Den-Haag op zijn grondvesten schudden.
Pieter Omtzigt is de enige politicus die de premier laat huiveren.
Dankzij de tomeloze inzet -en volharding van Omtzigt (CDA) en Leijten SP) is het kabinet nu demissionair en kijkt de VVD tegen een andere verkiezing aan dan waarop gehoopt was.

Omtzigt is een ware volksvertegenwoordiger.
Hij maakte het de pedante Hugo de Jonge moeilijk door zomaar zichzelf verkiesbaar te stellen. Het CDA werd wakker geschud maar koos toch voor De Jonge. Een keuze die volgens mij niet uit het hart kwam, maar uit de kenmerkende CDA-schijnheiligheid. Zijn onafhankelijkheid baart sommige partijgenoten zorgen.

We weten hoe het is verlopen. De Jonge heet nu Hoekstra en Omtzigt staat op twee en wordt fractievoorzitter. Ja, ik ben voorbarig.

Maar nu ga ik met de billen bloot.
Vorig jaar werd ik lid van de VVD. Het was tijdens de eerste Covid-golf.
Ik vond dat Rutte mijn steun verdiende. In al mijn blogs kunt u lezen dat ik, met een kanttekening her en der, het Corona-beleid steunde en trouw alle regels volgde.

Die regels volg ik nog steeds, strenger dan wie dan ook - waarover later in deze blog.

Echter, tijdens het volgen van de ondervraging door de parlementaire commissie toeslagenaffaire brak er iets.
Ik schaamde me kapot en heb direct mijn lidmaatschap opgezegd. de reden heb ik daarbij opgegeven en in het antwoord dat ik daarop kreeg gingen ze daar verder ook niet op in.

Ik zal uw bericht ook doorsturen naar onze Tweede Kamer fractie.
Het is voor hen van groot belang te weten wat er leeft bij onze leden

Sindsdien kijk ik ook anders naar Rutte. Ik bemerk dat hij niet recht door zee is en de immer opgewekte, energieke toon begint mij danig te irriteren.
Zijn toezeggingen en beloftes moet hij te vaak intrekken.
Doe die dan niet? 
Het ijs wordt steeds dunner, Mark!


Ik ben dus weer een zwevende kiezer.

Partijprogramma's doorspitten doe ik niet. In feite liggen ze dicht bij elkaar.
Ik ga wel socialer stemmen.

Er moet absoluut meer geld naar de zorg. Kinderopvang moet gratis worden.

Nog even naar de Covid-regels.
Gisteren moest ik naar de banketbakker en de stomerij op de Meent. Het zag zwart van de slenterende mensen.
Vandaag idem dito. Studenten blokkeerden het trottoir met kratten bier en keukenstoelen. 
Zijn ze zo zielig?

Een groep mensen (ik telde er negen) liep met glazen wijn van de Maasboulevard naar ik weet niet waar.
Dat staat stoer, met zo'n glas in je hand.
Hun provocerende lach deed mijn bloed koken.

Heus, ik word ook gek - vooral van woede.
Woede wanneer een vriend al een jaar vergaat van de pijn, maar niet geopereerd kan worden omdat hij vanwege zijn leeftijd wel eens op de IC terecht zou kunnen komen.

Woede omdat diezelfde vriend zijn eerste vaccinatie in Rotterdam krijgt, maar voor de tweede naar Den-Haag moet omdat er in 010 geen plaats is.

Geen plaats???

Schoondochter, zoon en ik zijn in dezelfde week jarig.
Wij feliciteren elkaar via facetime.

"Ach El, jullie kunnen toch wel saampjes......"

"Neen - verdomme neen. Eén is één."

Manlief bezocht gisteren een zieke (leukemie) vriend.

"Waar is Ellen?"

"Thuis. Wij houden ons aan de regels."

Juist omdat wij zo braaf zijn vind ik dat ik meer dan wie dan ook het recht heb om Rutte, Van Dissel en al die anderen te vervloeken..
******

Geen opmerkingen: