24 juni, 2016

Gokken

 
De reguliere programmering van BBC1 is komen te vervallen.
 
Mijn favoriete "Escape to the country" heeft plaats moeten maken voor "Escape from the EU."
 
"Dramatic events," noemt een reporter het.
 
Ik proef toch wel enige paniek.
De Schotten roepen meteen om een nieuw "independent referendum."
De pond zakt in een record tempo.
Onzekerheid alom.
 
Premier Cameron heeft gegokt en verloren.
Een gok met verstrekkende gevolgen voor de UK, Europa en misschien wel de hele wereld.
 
"Zien is geloven," was -en is mijn motto.
Ook toen de laatste dagen "remain" leek te gaan winnen. Waar gingen de media op af?
Bookies?
 
Dat gokken is levensgevaarlijk. Doe dat maar op Ascot.
 
Het voelt alsof ik een goede vriend ben kwijtgeraakt.
 
Ik raak steeds meer vrienden kwijt.
P. en ik zijn dit weekend 40 jaar getrouwd, maar onze politieke meningen staan momenteel lijnrecht tegenover elkaar en resulteren in oeverloze - met irritatie doorspekte - discussies.
 
Hij had die BRexit niet verwacht en denkt dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen.
 
Wel is manlief boos op de zichzelf verrijkende bureaucraten in Brussel, maar een NExit gaat hem te ver.
 
Het zijn volgens hem de domme populisten die de revolte aanwakkeren.
 
"Hoe moet het dan?"
Ik vraag het hem, maar hij weet ook dat hij er niets aan kan veranderen en dat de politiek niet naar ons luistert.
 
52% van de Britten wil uit de EU. Zijn dat allemaal domme populisten?
De vraag stellen is hem meteen beantwoorden.
 
O,o Brussel. Ik reken U deze zwarte dag en de vele die volgen gaan aan.
U kiest voor landen als Macedonië, Albanië, Turkije, Montenegro en Servië. U negeert de onrust, vervreemding en onvrede in de westelijke lidstaten.
En zie.......onze beste bondgenoot, een land dat ons onze vrijheid in 1944/45 teruggaf, verlaat de EU.
 
Ik citeer mijzelf (Facebook) even.
 
Het loopt verschrikkelijk uit de klauwen.
Ik ken die nieuwkomers niet. Ze zijn mij volkomen vreemd en ik wil ze ook niet leren kennen - laat staan dat zij meebeslissen over hoe mijn leven in Nederland eruitziet.
Turkije is een dictatuur.
Een dictatuur bij de EU?
 
Dus enig begrip voor de "leavers" kan ik wel opbrengen.
 
Meer referenda zullen volgen.
 
Met dank aan taxfree Brussel.
****

Geen opmerkingen: