26 juni, 2016

Weg

 
26 juni 1976
26 juni 2016
 
Op zo'n dag speel je met herinneringen.
Ik word er wat melancholiek van.
 
Het voelt als de dag van gisteren, maar is feitelijk een mensenleven geleden.
 
2016 was een onwaarschijnlijk jaartal
 
En nu?
Op die dag leek het alsof we onsterfelijk waren.
 
Ik zie mijn getuige, beste vriendin Monique.
Ik zie onze ouders.
Ik zie Bert, Johan, tante Mienke, oma Egmond, Mies, Piet, Liet, Carel,......
Ik zie gelukkige huwelijken. Vriendschappen
 
 
Waar heb ik mijn jurk gekocht?
Ik weet het niet meer.
Ook dat is weg.
 
Het was in de winter van 1975 dat ik 'm kocht.
Monisima?
Modela?
Winkels op de Lijnbaan.
Weg, weg.
 
Of was het Punselie?
Wisbrun?
Weg, weg.
 
Ik zie nog het sombere gezicht van mijn moeder wanneer ik het pashokje uitkwam:
"Je moet afvallen."
 
Er werd een veel te warme, synthetische jurk gekocht.
Ik voelde mijn oksels op die tropische zaterdag al na een uur klotsen.
 
 Gisteren liep ik in de stad, nog steeds op zoek naar dat slacouvert.
"Probeer Cook&Co," stelde mijn man voor.
 
Cook&Co is een leuke winkel, een dochter van Blokker.
Weg!
 
 
Binnenkort verdwijnt ook de Marskramer uit de Lusthofstraat.
Een klassieker, waar ik als kleuter met mijn grote zus theekopjes voor moederdag kocht.
 
Ook weg.
Alles gaat maar weg.
 
Maar die veertig jaar huwelijk staan!
 
Op weg naar 41!
****

Geen opmerkingen: