29 oktober, 2016

Zwarte Piet


Tot 2014 was dit een vertrouwd beeld in de Rotterdamse binnenstad: groentjes van RSC en RVSV collecterend voor een goed doel.

Ook manlief was in 1969 collectepiet, voor de Adriaanstichting.
Bij de intocht van sinterklaas begeleidden zij met veel plezier op de Spido de patiëntjes en maakten er met z'n allen een onvergetelijk feest van.

Maar 35 jaar later werden een aantal studenten, die zo slecht geschminkt waren dat je ze beter veegpieten kon noemen, bedreigd en uitgemaakt voor racist.

En dus gingen ook RSC en RVSV door de knieën.
Ze lopen nu in ondefinieerbare dierenpakken.


Weet u, ik kan niet in de stemming komen.
Er is geen sfeer.

Winkeliers slaan veiligheidshalve het feest van 5 december maar over. Ik zie overal kerstversieringen. Ik hoor nergens "Zie ginds komt de stoomboot."
Het is nog oktober!

Op het pakpapier van de Hema staat Pietjes met bruine wangetjes.

Het maakt me verdrietig.
Wij doen aan pakjesavond, maar ik loop er niet echt warm voor.

Sinterklaas zonder Zwarte Piet is een fait accompli.


Ik ben dus een racist in de ogen van anti-zwartepietenlobby.

Mijn ouders waren dat blijkbaar ook, want dit boekje stond in mijn boekenkastje.

En een vriendinnetje schreef in 1965 in mijn poëziealbum:

Er liep een nikkertje langs het strand
Het poetste zijn tandjes met wit zand
Och, mocht mijn zieltje toch zo rein
Als de tandjes van dat nikkertje zijn.

Weet u, ik ga me steeds meer een vreemde in mijn eigen land voelen.
********

Geen opmerkingen: