02 oktober, 2016

Roken


Hoe verslavend roken is merk je pas wanneer je stopt.
Dan ga je door diepe dalen.

Twee dagen deed ik met een pakje, tenzij we iets hadden.
Overdag rookte ik en 's nachts hielden doodsangsten me uit mijn slaap. Angst om kanker te krijgen.

Zoonlief en ik stopten ergens in 2003.
Directe aanleiding was de ziekte van mijn man. In 2002 werd bij hem leukemie vastgesteld.

Roken in het huis van een kankerpatiënt vond ik niet kunnen.
En dus stopten wij en deden om de dag het geld van een pakje sigaretten in een stopfles.
Dat hielp.
Het sterkte ons en maakte het afkicken aanzienlijk makkelijker.
Na een jaar verdubbelde manlief de pot.

>>Heel toevallig werden er vorig jaar bij een hartscan kleine spatjes op mijn longen aangetroffen.
"Dus toch," dacht ik.
Ik huilde en was boos.<<

Maar er moest daadwerkelijk iets gebeuren om te stoppen.

Dat roken slecht voor de gezondheid is weet iedereen.

Stugge rokers zullen met voorbeelden komen van mensen die honderd zijn geworden terwijl ze dagelijks een pakje weg paften.
Het zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen waarmee je jezelf voor de gek houdt.

Advocate Bénédicte Ficq gaat aangifte doen tegen tabaksfabrikanten. Samen met longkankerpatiënt Anne Marie van Veen wil ze een strafzaak beginnen om ze achter de tralies te krijgen, zei Ficq in het tv-programma RTL Late Night.

Mee eens?
Neen!

Zolang sigaretten te koop zijn is het ieders verantwoordelijkheid, zoals dat voor alle producten geldt.

De Europese bepalingen zijn streng genoeg. De verpakking geeft klip en klaar aan wat je tot je neemt.

Ik ken(de) mensen die met COPD doorrookten.

Hoeveel doden vallen er niet in het verkeer door drink & drive!
Moet de drankenindustrie dan ook niet voor het bankje komen?

Gaan suikerpatiënten in beroep?
Beginnen mensen met obesitas een proces?

Twee weken geleden sloeg de weegschaal door.
Ik wist meteen waar die gewichtstoename door veroorzaakt was.
DROP!
Stress snoepen.

Inmiddels ben ik alweer vier kilo afgevallen. Ik voel me lichamelijk en geestelijk veel beter.

Waarmee ik maar wil zeggen: de winkels staan vol risico's.
Verleidelijke aanbiedingen.

Ik ben mij zeer bewust dat ik ze tot mij neem.
*******

Geen opmerkingen: