17 november, 2017

Vergankelijkheid


Er liggen stapels Duitse tijdschriften in de ontbijtzaal.
Ik neem er een paar mee naar het strand en lees o.a. wat er door de oosterburen over ons koningshuis geschreven wordt.

Het moge duidelijk zijn: Duits is de tweede taal in dit hotel.
Air Berlin mag dan failliet zijn, vanuit Beieren wordt er wel direct op Fort Myers gevlogen.

Ik maak kennis met een aardig echtpaar uit Massachusetts. 
Wanneer ik vertel dat ik Nederlandse ben moeten ze natuurlijk vertellen dat ze vorig jaar nog in Amsterdam waren.
En ik vertel dat wij wel eens in Massachusetts waren en dat wij erg van Boston houden.

De vrouw is in 1956 naar de VS gekomen, maar ze heeft een ongekend zwaar Duitse tongval.

Als ik dat vergelijk met mijn tante en oom die in 1948 Nederland verruilden voor een leven in Noord-Amerika...

Ik moet het omdraaien. Mijn tante spreekt Nederlands met een Amerikaans accent.

 Mrs. Massachusetts kom ik later op de dag bij Macy's tegen.
We struinen samen door de rekken met afgeprijsde kleding.
Ze praat Duits tegen me.
Richtig Deutsch.

Als een lieve moeder pakt ze een blouse voor me uit het rek.
Ik ga het passen en koop het.

De volgende ochtend begroeten we elkaar bij het ontbijt.
Ze pakt mijn hand en lacht naar me.

"Where are you from?" vraagt ze.
Ik zie dat haar man wil antwoorden, maar ik ben hem voor.
"From the Netherlands. Holland."

Zijn -en mijn ogen vinden elkaar.
Hij ziet dat ik het begrijp.

Er komen nog meer vragen die ze een dag eerder gesteld heeft.
Een dag eerder wist ik nog niets.
*****

We zitten met onze beste vrienden (voormalige buren) aan tafel.

Zoals gebruikelijk - wanneer we net terug zijn - vraag ik hoe het met ons oude buurtje in Cypress Woods gaat.

>>>We kochten onze condo in 1999. Twee jaar later ging de boel failliet.
Het resort was nog lang niet afgebouwd, maar onze straat was als eerste klaar en alle woningen waren verkocht en werden bewoond.

Die bankruptcy zijn we met elkaar goed doorgekomen. Het was moeilijk, maar het verstevigde de onderlinge band.
Twee jaar later kocht US Homes Cypress Woods en werd de bouw succesvol voltooid.
Wij verkochten onze condo in 2004.<<<

"Well Bill passed away and Jen has alzheimer's and lives in a home."

"Kate passed away and Bob has alzheimer's."

"Sharon had health issues. They are selling their condo. She can't walk the stairs anymore."

"Liv lost so much weight. She had health issues. John has alzheimer's." 

"Shane and Chistine sold their place as well. Health issues."

"Mary has breast cancer but is doing good. She is still taking treatment."

"Mike is taking care of Angie. He can't afford a home for her. She has alzheimer's."
Can't afford? Mike was accountant bij een international. Ze hadden drie huizen, waarvan hij er zojuist een in VA heeft verkocht.

Mijn vriendin en ik kijken elkaar aan.
Het is even stil.
Dan is het mijn beurt.

"And the good news?"
****

Geen opmerkingen: