07 december, 2020

Staartje


Bij deze een vervolg op mijn blog van zaterdag.
Want ik liet het er niet bij zitten.

Hoe zit dat nou bij Coop en de mondkapjesplicht?
Ook wilde ik de filiaalmanager spreken over de ongehoorde uitval van de kassière.

Ik kreeg haar gelukkig direct aan de telefoon.
Een allervriendelijkste stem vertelde mij dat zij inderdaad vanuit het hoofdkantoor de opdracht hadden gekregen mensen zonder mondkapje daar niet op aan te spreken - met andere woorden geen verplichting.

Ze vond het zelf erg verwarrend, vooral toen ik haar vertelde dat ze daar een forse boete voor konden krijgen.

"Het is een wettelijke verplichting."

Ik vroeg het telefoonnummer van het hoofdkantoor en belde die.

Weer vertelde ik wat er zaterdag was gebeurd in de winkel, hoe ik was aangesproken en dat er geen actie was ondernomen - omdat het personeel van hogerhand te horen heeft gekregen dat er geen actie ondernomen mag worden.

"Er is wel degelijk een mondkapjesplicht. Die is landelijk en geldt dus ook in onze winkels.
Echter, als mensen zeggen dat ze het om medische redenen niet hoeven te dragen, dan mogen wij vanwege de wet op de privacy niet verder aandringen en ook niet om bewijs vragen."

Over dat laatste heb ik mijn twijfels.
Voor een gehandicaptenparkeerplaats moet je ook een medische verklaring kunnen overleggen.

De man was duidelijk gehaast en ook ik had geen zin in een discussie.

"Dus de landelijke verplichting geldt ook bij Coop?? Want dat is blijkbaar niet voor alle filialen duidelijk." 

Hij beloofde er iets aan te zullen doen.

De vrolijke, aardige filiaalhoudster van mijn buurtsuper verdiende het op de hoogte gebracht te worden.

Ik heb mijn plicht gedaan. Wat een mooie manier om de week te beginnen.
*****

Geen opmerkingen: