31 december, 2023

Zou het NOS journaal voortaan iets gedetailleerder nieuws kunnen brengen?!


Uit de verre omtrek komen liefhebbers in "ons" restaurant eten.
In 2018 lees ik net, was er plaats voor 193 gasten en stonden er 45 mannen en vrouwen op de loonlijst.
Onze ervaring is dat er knetterhard wordt gewerkt. Het loopt als een geoliede machine.

De lunch is iedere dag bijna volgeboekt en 's avonds is de zaak echt uitverkocht.
Zo vol, dat sommige geluksvogels een tafel kunnen krijgen wanneer er mensen op tijd vertrekken.

Wij hebben halfpension, met een grote, lekkere keuze.
Het driegangenmenu biedt veel variëteit.
Door bij te betalen kunnen we ook iets extra's nemen.

Dat deed ik gisteren.
Ik wilde fruits de mer eten. 
Dat ik een klein pannetje mosselen vooraf kreeg was een verrassing.

Manlief had wel uit het menu een keuze gemaakt. Oesters waren zijn voorafje.
De Normandische oesters zijn kleiner, maar hebben veel smaak.


We genoten!!


Goed, we hadden heerlijk gegeten. Voor het dessert bedankte ik.

Terug op de kamer keek ik naar het NOS journaal.
Daar kwam slecht nieuws vanuit Normandië: het zou om besmette schelpdieren gaan.
Kom op NOS, Normandië is groot - heel groot. Er werd geen specifieke plaats genoemd.

Lekker nieuws als je net een bak vol schelpdieren, inclusief oesters hebt verorberd.

Nu ben ik al twee keer meer dood dan levend gebleven van een campylobacter, dus echt met een rustig gevoel ging ik niet naar bed.

Sterker nog: tot twee uur heb ik wakker gelegen: wachtend op de eerste buikkramp en/of zuurgolf.
Toen pakte ik mijn iPad en googelde ik eerst in het Nederlands naar "vergiftiging door oesters in Normandië." 
Het leverde niets op.

Daarna in het Frans. De berichten stroomden over.
Gelukkig zitten wij in een veilige zone, maar het is niet ver van hier waar oesterkwekers verschrikkelijke tijden meemaken.
Het is een ramp voor deze industrie.

Ik heb een van de persberichten vertaald:

Nieuwe waarschuwing nu oudejaarsavond nadert! De prefectuur Calvados heeft vrijdag een tijdelijk verbod aangekondigd op de verkoop van schelpdieren, waaronder oesters, “uit de sectoren Grandcamp-Maisy en Géfosse-Fontenay”, na verschillende gevallen van voedselvergiftiging. Dit verbod komt bovenop het verbod dat al van kracht is voor schelpdieren uit het bekken van Arcachon.

"Naar aanleiding van berichten over gevallen van collectieve voedselvergiftiging waarvan de symptomen die van acute gastro-enteritis zijn, heeft de prefect van Calvados besloten om tijdelijk de marketing en het vrijgeven voor menselijke consumptie van schelpdieren uit de voedingssector te verbieden. Grandcamp-Maisy en Géfosse-Fontenay", schrijft de prefectuur Calvados in een persbericht.

Vanmorgen sprak ik de manager van het hotel. De oesters die hier geserveerd worden komen uit Asnelles, een dorp enkele kilometers verderop.

Maar..............ze hebben vanaf vandaag wel de mosselen van de kaart gehaald. Om dezelfde reden.
Dus ook de mosselvissers krijgen een klap.

Hoe het komt, waar die bacterie vandaan komt??
Daar kon hij geen antwoord op geven. Ik vrees dat het achteruithollende milieu van invloed is.
Oesters en mosselen zijn moeilijke, fragiele producten. 


Maar bij Maison Daubert stonden ze vanmorgen zelfs buiten in de rij om hun plateaus af te halen voor oudejaarsavond.

Ik wens u allen een gezond en veilig 2024 toe!
*****

Geen opmerkingen: