18 maart, 2007

Theo's hagelslag

Vanmiddag om 2 uur parkeerden wij de auto op de Middenweg in de Watergraafsmeer. Vandaaruit was het een kleine 10 minuten met de tram naar het Oosterpark. Na een kopje koffie in een nabijgelegen kroeg liepen wij naar de plaats der onthulling. Met trillende benen liep ik door het - sinds 2/11/2004 - beruchte park.
Nu moet het een plek van overdenking worden: ik hoop het maar vrees het ergste.
De ceremonie viel mij een beetje tegen. Verbeet van de stadsdeelraad hing een enorme softe leuterkoek op, waar ik inmiddels zoveel versies op heb gehoord.
Toen Job Cohen begon te spreken opende de hemel zich en kwam er een lading hagel naar beneden waar wij letterlijk voor door de knieën gingen. Het was lachwekkend. Door ieders gedachte schoot: Theo......dit is de hand van Theo.
Zodra Job het podium had verlaten en de zussen van Gogh het schitterende profiel van Theo onthulden, brak de zon door. Het was een onwaarschijnlijk tafereel.
Vervolgens trachtte Hans Teeuwen de ceremonie ironisch en grappig af te sluiten, wat deels lukte. Omdat hij zijn tekst kwijt was viel ook dat onderdeel grotendeels in het water, zij het figuurlijk. Desondanks was het verfrissend en typisch des Teeuwens.
De borrel achteraf voor genodigden in het CBK was aangenaam. Moeder van Gogh moest om gezondheidsredenen verstek laten gaan.
Een select gezelschap trof elkaar onder het genot van een borrel en een hap. Dat ik daar niet uitgebreid over schrijf heeft te maken met de verwerking van de gebeurtenis en het feit dat ik niet wil schrijven over wat mensen mij persoonlijk hebben toevertrouwd. Ik ben (nog) geen keiharde columniste die sappige verhalen graag aan de man brengt: d.w.z. niet als ze mijzelf betreffen. Mijn oren klapperden zo nu en dan.
Ik ga hier ook geen politiek statement ophangen. In de wandelgangen heb ik voldoende opgevangen om te concluderen dat het één en al egoïstisch gekonkel is en dat men elkaar het licht niet in de ogen gunt.
Er is een prachtig beeld onthuld voor een bijzonder mens: daar ging het ons vandaag om.
Dat Theo's ouders ons daar graag bij wilden hebben heeft ons beiden zeer geraakt.

1 opmerking:

Anoniem zei

"Dat het één en al egoïstisch gekonkel is en men elkaar het licht niet in de ogen gunt"

Onthutsend, nietwaar?
Da's precies wat we al járen meekrijgen.
En daaraan zal dit land kapot gaan. Daarvan ben ik al voor 98% overtuigd.

Teeuwen was superb...En het weer, aah, het weer...speelde prima mee. Hahaha...

Dat was één van de dingen waar ik aan dacht; Theo's moeder.
Dat ze maar snel weer beter mag worden. Mocht je d'r nog op één of andere manier 'te spreken' krijgen, wens d'r het állerbeste van me.