31 december, 2014

Koken volgens een concept: restaurant Kaandorp

 
Ze liggen praktisch voor de deur: de riviercruiseschepen.
De winteraanbieding was zo te zien niet te weerstaan want alle schepen leken goed bevolkt.
 
Wij gingen voor het eerst een hapje eten bij Kaandorp.
Een restaurant met zo'n naam, daar moest een leuk concept aan hangen.
 
Na het online bekijken van de menukaart belde ik om een reservering te maken.
Het duurde even.
 
En nu komt het eerste concept: "het is erg druk vanavond."
Dat is een goed concept om de indruk te wekken dat je restaurant goed loopt.
 
Wij waren er om 18 uur en er zaten welgeteld drie mensen aan de bar.
 
P. nam een bospaddestoelensoep vooraf, die hij heerlijk vond.
 
Ik had een rode Merlot en een glas water besteld.
Om het water moesten we, toen P. zijn soep kreeg, nog eens vragen.
 
 
Mijn hertenbiefstuk was rood, maar ook koud van binnen.
Het concept in andere restaurants is meestal: "hoe wilt u uw biefstuk gebakken?"
 
Mijn biefstuk ging terug naar de keuken.
"Als het hem niet lukt om een warm stukje vlees op te dienen, dan maar wat verder doorgebakken."
 
Het nadeel van een (gedeeltelijk) open keuken is dat de gast ook de reacties aldaar kan waarnemen.
 
Enfin: het concept van de frieten was goed en daar stilde ik mijn honger (we zaten er al een uur) maar even mee.
De nieuwe aardappeltjes smaakten ontzettend maggi-achtig.
 
De tweede poging was beter.
Maar P. zat een zoutloze schnitzel weg te werken.
Een schnitzel met champignons en een gebakken ei zonder ook maar één korrel zout.
Hij meldde dat toen de borden werden weggehaald.
 
In zo'n geval is mijn concept zo snel mogelijk betalen, wegwezen en nooit meer terugkomen.
 
Maar zo makkelijk ging dat niet.
Ik neem aan dat het de cheffin was die naar onze tafel kwam: "Ik begrijp dat u niet tevreden bent?"
'Nee dat klopt. Mijn schnitzel was zoutloos,' zei P.
 
"Ons concept is dat wij geen zout in de gerechten doen. Daarom staat er ook zout op tafel."
Ze wees naar de supermarkt-potjes.
 
 
Ik moest eigenlijk erg lachen maar bleef ernstig.
'In ieder restaurant staat zout en peper op tafel. En trouwens, de rest was wel gezouten.'
 
Ze beweerde dat alle gerechten ongezouten waren!!
Met andere woorden: ik loog.
 
Nogmaals: "Ons concept is zoutloos koken. Dat staat op internet en op Facebook."
 
Zelden heb ik zoveel onzin in één zin gehoord.
Op de menukaart online was ik nergens een zoutloos concept tegengekomen.
 
'Ik zag trouwens heel duidelijk dat de kok zout deed op de borden die klaar waren.'
 
Ik wees richting keuken.
 
"Ik stop nu deze discussie," zei de cheffin.
 
Ook een concept? Discussie starten en ook bepalen wanneer die gestopt wordt?
Het concept van een gastvrouw die haar klanten niet serieus neemt, noch behoorlijk te woord staat.
 
Een glas wijn en een biertje werden van de rekening geschrapt.
 
Op de valreep kon ik nog even een foto (sorry, mijn smartphone kan niet beter) maken van het potje zout in de keuken.
The finishing touch, die helaas vergeten werd bij de schnitzel van P.
 
 
Natuurlijk ben ik op internet gaan speuren, maar nergens kwam ik het concept zoutloos tegen.
 
Ja, ze kunnen glütenvrij, suikervrij, lactosevrij en volgens specifieke dieetwensen koken. Maar dat is geen concept. Dat kan ieder restaurant.
 
Het concept van Kaandorp is wat mij betreft smakeloos.
Niet alleen wat betreft het eten, maar vooral vanwege de smoezen achteraf.
****

Geen opmerkingen: