05 februari, 2016

Duitse zaken

 
Op weg naar Goes kwamen veel Duitse tegenliggers ons tegemoet.
Carnavalsweekend. Ik had er geen idee van het al zover was.
 
Drie weken geleden liep het dochtertje van de hotelier in Altenahr pakjes te passen. En dat terwijl overal de kerstversiering nog hing.
 
We raakten die avond aan de praat met eigenaresse (een dertiger). Over situatie momenteel met vluchtelingen.
Aanslag Istanbul, Keulen etc.
 
Ze wist van de ontspoorde zwarte pieten discussie in ons land.
 
"Gelukkig is die discussie nog niet overgewaaid naar Duitsland," zei ze.
 
'Hoezo,' vroeg ik. 'Doen jullie ook aan Sinterklaas?'
 
Ze knikte. 'En zijn knecht heet HANS MOF en die is zwart.
 
Wij moesten tegelijkertijd hard lachen. Deels vanwege "Mof," waarvan zij (gezien haar leeftijd) keine Ahnung had.
 
Manlief vroeg of er nog iemand in de burcht woonde.
 
"Jazeker, de familie Von Boeselager."
 
Nu heb ik mij altijd geïnteresseerd voor de aanslag op Hitler die de militairen op 20 juli 1944 pleegden.
 
 
Philipp Von Boeselager maakte deel uit van het complot. Hij overleefde de oorlog en stierf in 2008 - negentig jaar oud - in zijn prachtige burcht.
 
 
In 1972 was ik met school in Berlijn. Wij bezochten Plötzensee.
 
 
Sindsdien wil ik alles over de groep Von Stauffenberg weten.
 
De eigenaresse vertelde dat de huidige bewoners (zoon van...) regelmatig bij haar komen eten.
 
Nu hebben wij het altijd over de oorlog en als wij met Duitsers over die periode spreken (wat zelden voorkomt) dan hebben wij -en ook zij het over der Krieg.
 
 Ik weet niet meer wat ik vroeg, maar ze speelde de vraag door naar haar moeder.
Die hoorde ik vanuit de andere stube vragen waar het over ging.
 
"Das dritte Reich," antwoordde onze gesprekspartner.
 
Het antwoord vanuit de andere stube ging totaal langs mij heen.
 
Een dertiger die Duitsland tussen 1940 en 1945 zo benoemde, daar raakte ik even van uit mijn evenwicht.
*****

Geen opmerkingen: