03 mei, 2016

Herdenken

 
"Wat weet jij van de Tweede Wereldoorlog?"
 
De allochtone scholier haalt zijn schouders op.
'Was dat iets met gaskamers? Interesseert mij niet zo.'
 
Waarom zie ik dit?
Het ergert me. Nee....het maakt me boos.
 
Het programma wil iets aantonen wat ik eigenlijk niet wil weten.
 
En nogmaals, gisteravond bij Pauw, krijg ik beelden te zien die ik niet wil zien.
Rivierenbuurt Amsterdam: joden, moslims, antisemitisme, haat, walgelijke taal.
Waar zijn we naar op weg?
 
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook van leeftijdgenoten die mijn boek hadden gelezen reacties kreeg als "ach, laat het verleden toch rusten."
Vrienden die het raar vonden dat wij ons, tijdens een meivakantie in het buitenland, even terugtrokken op de kamer om te herdenken.
 
In deze dagen rond de herdenking kijk ik naar documentaires, films en reportages over de oorlog.
Het verbaast me dat ik nog steeds nieuwe feiten hoor. Zo lang na dato.
 
>>Waar denk ik aan tijdens die twee minuten stilte?
 
Aan 4 mei tijdens mijn kinderjaren.
Aan de angstaanjagende stilte in huis.
Aan geen kik mogen geven, geen vriendjes in huis, geen radio of televisie, geen pianospel van mijn vader.
Aan een ontroostbare moeder die zich met een gillende migraine opsloot in haar slaapkamer. 
Aan vragen die ik niet mocht stellen.
 
De dikke grijze mist trok over ons huis tussen 1 mei en 5 mei. Ieder jaar weer.<<
 
Op Facebook en Twitter plaats ik deze link.
Shoah, de film.
"Dit zou verplichte kost moeten zijn op iedere middelbare school: van VMBO tot gymnasium," schrijf ik erbij.
 
Shoah is een van de beste oorlogsdocumenten die ik heb gezien.
 
Er komt een reactie: "moeilijk voor moslimkinderen."
 
Tja, laten we moslimkinderen vooral niet deelgenoot maken van onze geschiedenis.
Oude of nieuwe Nederlanders, het zijn Nederlanders - ongeacht hun geloof.
 
Integratie houdt meer in dan klompen, molens en zoute haring.
 
Integratie is uitleggen waarom het op 4 mei om acht uur stil is op straat.
 
Maar blijkbaar heeft de derde generatie medelanders meer interesse in 5 mei.
Dan gaan ze los op festivals.
Dan vieren ze vrijheid......zonder zich te realiseren wat daaraan vooraf ging. 
 
Juist ja:
4 mei.
****

Geen opmerkingen: