18 mei, 2016

Oorlog

 
"Inside Obama's White House."
 
Heeft u deze BBC serie gezien?
 
"For millions, the election of Barack Obama marked a new era of hope.
This four-part series tells the story of how he tried to reshape America as told by his inner circle - and the president himself."
 
Ik kan u vertellen dat u een heel ander beeld van de "Democraat" Obama krijgt.
 
Acht jaar geleden leek hij de verlosser.
Ik wist mijn Conservatieve vrienden zover te krijgen op hem te stemmen. Niemand kon toen bevroeden dat Obama's geprezen speeches niet brachten wat hij beloofde.
 
Ik begrijp de woede van de Amerikanen. Dat het broeit in "zwarte" steden zou je niet verwachten.
De onrust in het land is ernstig.
 
Wat zijn triomf had moeten worden, Obamacare, bleek een krom zwaard waar hij zelfs inviel.
Als je het over achterkamertjespolitiek, geniepige afspraken en gekonkel hebt....
 
De Republikeinen behaalden de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden en zitten hem sindsdien dwars.
 
Hoe kom ik nou op die onthullende BBC-serie?
 
Omdat John Kerry deze week te kennen heeft gegeven de onstabiele regering van Libië van wapens te voorzien om IS te bestrijden.
 
Huh? Werd ons niet verteld dat IS zo goed als wat was uitgeschakeld?
Libië is één stap verwijderd van Europa, dus de bezorgdheid begrijp ik wel.
 
Maar ik zie ook dit weer faliekant fout gaan, zoals het zo vaak is fout gegaan met wapenleveranties.
Wie wapens levert krijgt ze in de meeste gevallen uiteindelijk tegen zichzelf gericht.
 
Even uw geheugen opfrissen:
Rusland bezette Afghanistan. US leverde wapens aan de rebellen (Al Qaeda). Rusland trok zich terug. Afghanistan werd een fundamentalistische staat. 9/11
 
Obama beloofde zijn hand niet meer in de haardvuren in het Midden-Oosten te steken.
De Amerikaanse troepen moesten zich uit Afghanistan en Irak terugtrekken.
 
En met die lentes in Algerije, Egypte, Libië en Syrië wilde hij zich ook niet bemoeien.
 
In de documentaire zie je hem worstelen.
Hij maakt ruzie met zijn ministers en negeert hun advies.
 
Obama manifesteert zich als een man die allesbehalve democratisch te werk gaat.
Hij bombardeert zonder toestemming van het congres en passeert ongegeneerd zijn minister van defensie.
Hij beslist!
 
Dat hij met de hulp van de geduldige diplomaat Kerry en Putin de Iran deal erdoor krijgt komt maar nauwelijks door.
 
Ik ben Barack Obama door die documentaire heel anders gaan zien.
 
Echt: House of Cards is er niets bij.
****

Geen opmerkingen: