06 mei, 2016

Lieve Pim


Onze Jacky is vandaag twee jaar geworden.
Vandaar dat ik deze foto van jou met je twee knuffels plaats.


Het is veertien jaar geleden dat je van ons werd weggenomen. Je moordenaar is alweer vrij.

Toen wij nog op de Bulgersteyn woonden stond ik regelmatig bij jou stil.


Ik zag de animo op 6 mei gestaag afnemen.
Bedroevend.
Beschamend.

Al die mensen die grote woorden bezigden in de media lieten zich nooit zien, Pim.

Een handjevol aanhangers, dat zich geen Oger kan veroorloven, staat ieder jaar met een brief, een knuffel of een bloem bij jouw beeld.
Ze huilen wanhopig. Ze zijn boos.

Jouw partij doet het in Rotterdam goed, Pim.
Zo goed dat ik nog steeds op Leefbaar stem.

Maar voor de rest is het een enorme puinhoop.
Volgen Theo en jij de wereld een beetje, of zijn jullie aan het stoeien met maagden?

Kijk even naar beneden en je ziet overal vuur.

Oekraïne
Rusland
Syrië
Terrorisme
IS
Afrika
Bolivia
Parijs
Brussel
Genocide
Antisemitisme
Erdogan
EU
Vluchtelingen
Griekenland
Brexit
Referendum
Trump
Klimaat
Ebru
Böhmermann
VvM
Iran
Palestijnen
Crisis
....

Ik roep al jaren dat het helemaal fout gaat, maar ik kom niet door dat bord heen.

"Mijn" (landelijke) partij lijkt op een natte spons.
Zo nu en dan wordt erin geknepen (Opstelten, Teeven, Van Miltenburg...), maar hij vindt telkens zijn oude vorm terug
Druppelend zit de VVD de regeringstijd uit.

De premier staat, nu Nederland zes maanden voorzitter is, trots vooraan tussen de andere EU-leiders, maar ondertussen trekt hij zich niets aan van de onrust die in zijn eigen land groeit.

Het broeit, Pim. Het broeit.
****

Geen opmerkingen: