28 september, 2016

Prijzen


Shimon Peres (1923-Visjena/Polen) is overleden.
Het was niet onverwacht en gezien zijn leeftijd hoopte ik ook dat hij na de hersenbloeding niet als een kasplantje in leven zou worden gehouden.


Als er iemand rust verdiende, dan was het Shimon Peres wel.
Ik heb hem altijd bewonderd.
Ik heb hem ook vertrouwd. Kijk in zijn ogen en je ziet het.

Zijn ouders verlieten Polen in 1934 en vestigden zich in Tel Aviv.

Wat als ze in Polen waren gebleven?
Typisch iets voor mij om daaraan te denken.

Hoe vaak zei mijn moeder, wanneer het weer uit de hand dreigde te lopen:  
"Laat Shimon het oplossen. Hij kan dat." 

Dat gevoel had ik ook.
Hij kon het.

Niemand is onmisbaar, maar Shimon Peres is een uitzondering op die stelling.

******


Gisteren won Peter van Straaten voor de vijfde keer de Inktspotprijs.

De schrik was groot toen zijn bedankbrief werd voorgelezen.
"Ik ben uitgewerkt."

In die zin zit meer dan vijftien letters.
Het is een Van Straaten zin.

Peter is ook niet een politiek cartoonist pur sang.
Integendeel.
Hij is veelzijdiger en vaak ook veelzeggender.

De (altijd herkenbare) tekeningen kunnen niet zonder zijn sublieme
teksten.

Ogenschijnlijk simpel, maar altijd raak.

Geen spiegel in uw wc? Hang dan Peter's zeurkalender op.
****

Geen opmerkingen: