30 september, 2016

De 41ste Ryder Cup


Neen, we zijn er niet zelf bij.
Na vijf Ryder Cups houden we het (vooralsnog) voor gezien.
Deze foto met de captain van team USA - Davis Love - is een paar jaar geleden gemaakt tijdens The Open.

Manlief is aan het golfen.
Zoonlief is mensen golf aan het leren.
Ik kijk naar het golfen.

Team USA, een sterk, ervaren team dat gebeten is op eindelijk (van de tien wonnen ze er maar drie) weer eens een overwinning, is huizenhoog favoriet.

Vanmorgen om 7.30 uur local time (Hazeltine-Minneapolis) gingen de foursomes van start.
De dauw stond hing op de baan.
Een voorbode dat het een prachtige dag zou worden.

Captain Darren Clarke stond met kleine oogjes op de eerste tee.


Nog voor het toernooi begon was er al gedonder.
De broer van Masters winnaar Danny Willett had een pittig stukje gepubliceerd:

In dat stukje levert hij geen malse kritiek op de Amerikaanse toeschouwers.

Dat ik mij ten dele in zijn ergernis kan vinden zal ik later onderbouwen.

Maar hij heeft er zijn broer behoorlijk mee in de problemen gebracht. Dat hij zich dat tijdens het tikken niet gerealiseerd heeft begrijp ik niet.
En aan de andere kant: hoe zit het met de uitingsvrijheid?

Met het schaamrood op de kaken moesten er excuses gemaakt worden aan de Amerikanen.

Clarke durfde Danny vanmorgen niet op te stellen. Bang dat hij door spreekkoren gelyncht zou worden.

Waarmee direct het bewijs is geleverd dat het Amerikaanse publiek luidruchtig agressief is.

Heel vervelend.
Scheldwoorden en misselijke opmerkingen naar de Europese spelers.
Klappen en juichen voor missers van de Europese spelers.
Lawaai maken bij een Europese swing.
Provoceren.

Ze zijn om half tien 's ochtends al dronken.
Zo hoorde ik zojuist het volkslied op de negende. Niet stil te krijgen.
Er zijn ook te weinig (deskundige) marshalls.

Golf onwaardig gedrag. Daar heeft Peter Willett absoluut het gelijk aan zijn kant.

"Push her over the edge," riep iemand toen ik het waagde Lee Westwood toe te juichen op Brookline (1999).
De schoonmoeder van US-captain Ben Crenshaw bood later haar verontschuldiging aan.
"I'm so embarrassed."

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook de Amerikaanse spelers zo nu en dan "embarrassed" zijn.


Hooligans bij golf.
Je verwacht het niet.
Je gelooft het niet.

Nou, ik kan u garanderen.........ze zijn er.
Bij the Ryder Cup.

En in november stemmen ze op Donald Trump.
******

Geen opmerkingen: