07 september, 2017

Irma


Irma is haar naam. Ze is de dochter van Harvey.
Geboren voor de kust van Afrika, zoals al haar voorouders.

Ze groeit boven warme zeeën en oceanen.
Wanneer ze het Caribisch gebied heeft bereikt is ze uitgegroeid tot een monster van categorie 5.
Zwaarder kan niet.

Ze wordt gevolgd door José.
Hij gaat vooral voor nattigheid zorgen.

Ons geliefde Florida blijft waarschijnlijk niet gespaard.
Ik zie iedereen water inslaan en in de file bij de tankstations staan.
Met lieve mailtjes probeer ik mijn vrienden een hart onder de riem te steken.

Opvallend dat ook afgelopen jaar Florida te kampen heeft gehad met de langste droogte ooit.
Forse branden in het zuidwesten bleven dan ook niet uit.

Er staan al de nodige blogjes over deze natuurmonsters op Vertelsels.

Zoals deze uit 2015.


Het is weer zover: hurricane season.

Bill doet dit jaar de aftrap. Hij schijnt richting Bermuda op te trekken en heeft een kracht van zo'n tweehonderd kilometer.
In tegenstelling tot andere orkanen zal Bill Florida niet aandoen. Mocht hij Noord-Amerika willen raken dan is het Canada.

Het is een warme, droge zomer geweest zo rapporteren onze vrienden in Florida. Zij berusten in het feit dan klimatologische calamiteiten hun ten deel (kunnen) vallen.

Wat zo lang duurt is het opruimen van de rotzooi. De locale overheden zijn continu aan het ruzieën over wie en wat eerst.
Kijk naar het (aan zijn lot overgelaten) New Orleans.

Tegen de tijd dat iedereen goed en wel gesetteld is, strijkt de volgende orkaan neer. Claudette en Danny staan als who's next op de ongewenste gastenlijst.

En deze uit 2008

In 1992 zagen we - op weg naar Key West - de ravage die Andrew had aangericht.

In 2005 reden we door Katrina's visitekaartje (dat jaar werd de V.S. vijf maal geteisterd) had achtergelaten.

Wij hebben het één keer - in Naples -Florida - aan den lijve ondervonden wat een hurricane is. Uitgerekend op de dag van onze thuisreis.

Ik herken deze foto's dan ook. Hamsterende mensen. Het eerste wat wordt ingeslagen is brandstof en water. Maar van paniek is bij de residenten geen sprake.

Keith heette de boosdoener in 2000.
Ik zat uren aan de telefoon en moest overal zelf achteraan. 
De luchtvaartmaatschappij deed niets voor ons. Ze wisten niet eens dat Tampa, Orlando en Ft. Myers gesloten waren.
 'Get in the car and drive', was hun advies.

Wij moesten uitwijken naar Ft. Lauderdale en konden met de laatste vlucht (voordat ook dat vliegveld werd gesloten) weg naar Detroit. Nog nooit heb ik zo'n chaos op een luchthaven gezien.

Een hurricane is angstaanjagend. 
Vooral de letterlijke stilte voor de storm heeft iets thrillerachtigs. 

Dan begint het voorprogramma met onbeschrijfelijke regenbuien en dito windstoten. Daar zaten wij in toen we naar Ft. Lauderdale vluchtten.

Angstaanjagend, want je bent alle controle kwijt. Je lot ligt in de handen van moeder natuur.

In 2005 gooide Wilma bijna roet in ons eten.
Het was op de dag van de overdracht van ons appartement dat zij zich aandiende in Naples.
Ik zat in de zenuwen. Hoe zat het met de verzekering, die wij op die dag hadden opgezegd?

In de uren voor de inslag had ik regelmatig contact met het notariskantoor. Het liep met een sisser af.

Tot slot een herinnering uit februari 2007


De business class van de Delta vlucht vanuit Atlanta zat vol met senatoren en de gouverneur van Louisiana, Kathleen Blanco.


De spanning was te snijden.

Mevrouw zat, toen we nog op de grond stonden, te telefoneren met de lastige pers.

Aangezien wij de enige "burgers" waren in de cabine vonden de dames en heren het nodig zichzelf aan ons voor te stellen.


Ik kreeg een security pin en een uitnodiging om hen te bezoeken in Louisiana.

Er werden adressen uitgewisseld.
Hoewel New Orleans op ons verlanglijstje stond (en nog steeds staat), is het er nooit van gekomen.

Katrina betekende ook het begin van het einde van de politieke loopbaan van Blanco.

(The first bit of star casting has been done for Katrina: American Crime Story, the miniseries sequel to The People v. O. J. Simpson: American Crime Story — and it's a big name: Annette Bening will take on the role of former Gov. Kathleen Blancoaccording to Deadline Hollywood)

De lobby-reis naar Europa was een druppel op de gloeiende plaat.

Ze vertelde mij dat Wahington Louisiana liet verzuipen. God, wat was die vrouw ten einde raad.



"Wished we had Dutch engineers. Your knowledge. I visited the Deltaworks. Amazing achievement."
Ik durfde niet trots te zijn.

Ze probeerde te slapen: het maskertje en de koptelefoon van Delta moesten haar afsluiten van de rest van de wereld.

Haar, naar mijn inschatting, veel oudere man wilde naar "From here to eternity" kijken, maar wist zich geen raad met de apparatuur.
Met zijn koptelefoon op schreeuwde hij om hulp.

Aangezien ik ook niet kon slapen ben ik de hele nacht in de weer geweest om de oude man rustig te houden.
De gouverneur betuigde een paar uur later tijdens het ontbijt haar dank.
Ze gaf me iets, maar tien jaar na dato ben ik vergeten wat het was. 

Ik heb trouwens ook zo'n ramp op mijn naam staan. 
In 1973 richtte hurricane Ellen voor $28 miljoen aan schade aan. 

Een habbekrats vergeleken met wat Irma veroorzaakt. 
Maar Ellen was dan ook maar categorie drie.
******

Geen opmerkingen: