19 januari, 2018

Kraakschoon



Zo heerlijk om een schoon dekbedovertrek open te trekken. Ze lijken wel gesteven.
Hoor dat knapperige geluid eens!
En ze ruiken zo fris.

Mijn dekbedhoezen gaan naar de wasserij. Ik slaap graag onder een strak dekbed.
Zelf lukt het me niet om ze goed te strijken.
Ja, het is een luxe - maar wel een die voortkomt uit mijn jeugd.

>>>Ik zie nog die wasmachine met wringer in de kelder.
Mijn moeder, die fulltime werkte en ook nog eens vier kinderen moest verzorgen en opvoeden, bracht de tafellakens en het beddengoed naar de wasserij. Het waren hele stapels, want onze bedden werden (dekbedden waren er nog niet) iedere week verschoond.
Maar, en dit schiet mij ineens te binnen, het bovenlaken werd onderlaken en het onderlaken ging in de wasmand. Heel praktisch.
Vele jaren later kocht ze een strijkmachine. Heerlijk vond ze het om, met de radio aan, achter dat ding te zitten.<<<

Van dat praktische heb ik onbewust iets overgenomen.
De ene week verschoon ik alles, de volgende week gaan alleen de hoeslakens en kussenslopen eraf en draai ik het dekbed om.

Tenslotte:
het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
*****

Geen opmerkingen: