01 januari, 2018

De start van een nieuw jaar


Ik eet zojuist een laatste appelbeignet.
De boom laat zich na vier weken aftuigen.
"En het regent....
en het regent sparrennaalden."


Met dit weergaloze, professionele vuurwerk (zo mooi hebben wij het nog nooit gezien) stapten we vannacht 2018 binnen.
De stad werd verlicht door de prachtigste kleuren. Schepen bliezen stoom af.
Het was een indrukwekkend schouwspel. Ik was tot tranen geroerd.

Om 19 uur waren we al getrakteerd op het zogenaamde "kindervuurwerk."
Zo jammer dat het stroomde van de regen.

En weer was ik verbaasd over de enorme files die tussen 23.30 en 00.00 uur over de Maasboulevard en Willemsbrug richting vuurwerk gingen.
Zouden die mensen elkaar nou echt in de auto gelukkig nieuwjaar wensen?, vroeg ik me weer af.

Maar helaas was het de laatste dagen van 2017 niet allemaal mooi.
Naast onze flat werden een paar bommen tot ontploffing gebracht.
Jacky heeft twee dagen op schoot gezeten en dook 's nachts onder mijn dekbed.

Daarom wil ik uw aandacht vragen voor het VUURWERK MANIFEST: een initiatief van oogartsen Tjeerd Faber en Jan Keunen.
Wat zij deze dagen te zien krijgen is onbeschrijflijk.


De winkels zijn vandaag open.
Ik ga een pakje ophalen bij Coolblue.

Een student loopt met een blauwe vuilniszak de restanten van oudejaarsavond op te ruimen.
"Top," complimenteer ik hem. 
Hij glundert. 


Ik ben de enige klant.
Een medewerkster brengt noppenfolie tot knappen.

Acht kleine oogjes willen mij graag helpen. Van niets doen op de eerste dag van het nieuwe jaar word je ook zo lamlendig.

Ik wens ze het allerbeste voor 2018.

En dat wens ik u - trouwe lezers - ook.

Heb een veilig, vredig, voorspoedig en verantwoord 2018!
*****

Geen opmerkingen: