08 mei, 2018

Bevolkingsonderzoek


Eerst de feiten van bevolkingsonderzoeken:
voor vrouwen - drie
voor mannen - één

"Huh, alweer?"

Dat was mijn eerste reactie toen ik de envelop openmaakte.

"Jij bent toch eerder aan de beurt?"

Manlief keek me vertwijfeld aan: 
"Ja, dat zou je zeggen. Ik deed met het bevolkingsonderzoek mee in 2015, een jaar voor jou. Er werd bloed ontdekt en er volgde een coloscopie waarbij poliepen werden verwijderd. Raar inderdaad dat ik geen oproep heb ontvangen."

Op zijn aandringen belde ik het RIVM.

Maar van de zenuwen kreeg ik grote boodschap aandringen en dus toog ik eerst met po en staafje naar de wc.

Terwijl manlief en Jacky mijn poep op de post deden belde ik het nummer dat op de brief stond.

Het antwoord begreep ik, maar verbaasde mij toch ook.

Het zit zo:

Ben je "schoon" bevonden, dan krijg je na twee jaar weer een oproep.

Manlief, bij wie poliepen werden weggehaald, krijgt die pas over tien jaar. 
Reden: mochten de poliepen tot kanker leiden, dan gaat daar tien jaar overheen.

Maar wat als er nieuwe poliepen zitten?

Ik ben heel blij met de bevolkingsonderzoeken, maar hier kan ik geen poep van maken.
*****

Geen opmerkingen: