13 november, 2018

Huishoudboekje


Crème fraiche is hier niet in de supermarkt te krijgen.
Sour cream daarentegen kun je in een tiental varianten kopen.

Nu maakte ik een gerecht waar crème fraiche in moest en dus probeerde ik de luxe deli, hier in Naples.

Bingo!
Maar kijk eens naar de prijs (daar komt nog tax bovenop).

Dan toch maar betaalbare sour cream


Dit is een van de vele voorbeelden van hoe duur de dagelijkse boodschappen hier zijn.

Door de jaren heen heb ik er meerdere keren aandacht aan besteed: hoe krijg je Amerikanen aan gezond eten, als het zo duur is?

Michelle Obama ondernam actie, maar ik vroeg mij toentertijd al af of zij doorhad hoe onrealistisch haar plan was.

Serieus: in Nederland houd ik geld over.
Hier in Florida gaat mijn maandelijkse huishoudtoelage schoon op aan eten. Echt alleen eten en drinken.

Ik heb het niet eens over de stomerij, Gall&Gall, schoenmaker, Nespresso, Blokker, bloemen, online aankopen en andere extra zaken die ik in Nederland van mijn huishoudgeld betaal. 


Vandaag maakte ik een prutje waar ik champignons voor nodig had.
Voor het eerst in 27 jaar zag ik paddenstoelen in het gras en die liet ik rustig staan.

Maar de champignons bij Publix zagen er vreselijk uit en waren razend duur.
Dus pakte ik een blikje. 


Het overheerlijke, goed vullende ontbijt (voor twee personen) bij Cracker Barrel kostte (incl. fooi) maar $15,-

Wij zagen mensen wier billen twee stoelen nodig hadden. 

Ik kan ze niet kwalijk nemen dat ze hun magen vullen met goedkope fast food in plaats van dure appels en sla.

Er is toch echt iets structureel fout in dit land.
****

Geen opmerkingen: