27 april, 2015

Achter de schone schijn.....

 
Koningsdag nieuwe stijl, maar wat er nieuw aan was heb ik niet kunnen ontdekken.
 
De kraampjes waren wellicht gemoderniseerd:
de oranjebitter was nu een likeur gemaakt van sinaasappelschillen en het koekhappen was vervangen door patisserie proeven.
Maar verder zag ik weinig verschil.
Of het moet zijn dat het saaier was, het longontsteking verwekkend koud was en de prinsessen er nu ook bij waren.
 
U merkt, ik heb het niet zo op het koningshuis.
Ik kijk wel graag naar de mooie kleren van Maxima en iedere keer zie ik aan haar ogen hoe zij van haar "sprookjesrol" als koningin geniet.
 
Wanneer je jezelf zo beeldschoon kunt kleden, hoe krijg je het dan in vredesnaam voor elkaar je kinderen als kleine griffo's aan te kleden.
Echt, dit is toch zielig: knotjes en zwarte kousen.
 
Nu gaat mijn blog over wat mij bezighoud en dat ga ik u nu vertellen.
 
Wat schuilt er achter die schone schijn?
 
Ik kon geen chemie ontdekken tussen de drie zusjes. Geen moment was daar een spoor van vriendelijkheid.
Gespannen waren ze allemaal, vooral de koning - die duidelijk als de dood was wanneer hij een microfoon zag.
Aan iedereen mocht één vraag gesteld worden door de NOS. Aan iedereen behalve de prinsessen.
 
Willem Alexander heeft een zenuwtrekje.
Blijkbaar durft niemand daar ooit over te reppen, maar ik doe het toch.
Hij schudt heel kort zijn hoofd alsof er haar in zijn ogen zit.
 
De regie zoomde graag in op de prinsessen. Eerst had ik het niet door, maar toen ze wat langer in beeld was zag ik duidelijk dat prinses Alexia ook een tic heeft, zij het heel wat erger dan haar vader.
 
Wat zielig.
Ik vind Alexia by far de knapste van de drie.
Tijdens de dansparade op de markt stond zij stokstijf stil. Ze had mijn aandacht getrokken en sympathie gewonnen.
Ik zag dat ze de hand van haar moeder tegen haar wang hield.
 
Tsja, daar ga ik dan verder over nadenken.
Hoe gelukkig is het meisje?
Hoe moeilijk is het om tussen de toekomstige koningin, die nu al overheersend overkomt, en de benjamin in te zitten?
Hoe eenzaam is ze?
Een meisje van negen met zo'n zenuwtrek.....
 
Het is gissen, maar het zou zomaar de reden kunnen zijn waarom de koningskinderen nog steeds buiten de schijnwerpers worden gehouden.
 
Reden temeer om dit instituut op te heffen.
Je kunt het je kinderen niet aandoen.
***

Geen opmerkingen: