23 september, 2015

Water en wijn

 
Hier gaat het om.
Flesjes van 375 cl.
Kwaliteitswijn.
 
Auchan verkoopt ze, zo ontdekte ik op de terugweg van Bretagne.
Auchan Calais had een goed assortiment rood, wit en rosé.
Ik kocht een paar flesjes om te proberen.
 
Zo vaak hikken we tegen een grote fles aan, omdat we een glas bij het eten willen drinken of  's avonds ineens zin hebben in een wijntje.
 
Ik ben niet zo van geopende wijn bewaren tot de volgende dag. Ik ben ook niet van een fles tegen heug en meug leegdrinken.
 
Flesjes van 375 cl. zijn een fantastische uitkomst voor een prachtig prijsje.
De proef was dus geslaagd.
 
Gisteren besloten we (om 12.30 uur, een beetje laat dus) naar Auchan-Tourcoing (2e afslag na de Belgisch-Franse grens) te rijden.
 
"Laat ik de paspoorten maar meenemen."
En maar goed ook. Steekproeven in België en Frankrijk.
Mensen, u bent gewaarschuwd.

 
Vlak na de Zeelandbrug zagen we dit. En toen begon het waanzinnig hard te regenen.
Geen fijne rit.
 
Desondanks waren we er precies twee uur na vertrek uit Brouw.
 
Nou ja........ "waren we er?"
"Moeten we er hier niet af?" Ik vroeg het terwijl P. net een vrachtwagen aan het inhalen was.
 
De eerstvolgende afslag kwam na 15 minuten en het binnendoor terugrijden duurde nog eens 15 minuten.
Grrrrr.
 
Ik wilde pure chocolade bij Leonidas kopen.
Sinds ik op mijn cholesterol let eet ik pure chocolade en alleen die van Leonidas is niet bitter.
Betaalde ik in Calais en in onze eigen Markthal €2,-, hier hadden ze het lef €2,75 te vragen voor een tablet.
 
Moe en met de pest in mijn lijf duwde ik de kar door een mensenmassa die voor het FOIRE AUX VINS was gekomen.
Een toevalstreffer die mijn humeur ten goede kwam.
 
Er belandden een doos Pinot Noir en een doos Pomerol in de kar.
 
 
Hup naar de kazen, de hammen, de patés en vervolgens naar de "gewone" wijnafdeling.
Er gingen nog een doos Tourraine en Muscadet sur Lie in de kar.
Nog steeds geen 375 centiliters.
Dat was het laatste schap.
Oei: enigszins een tegenvaller vergeleken bij Calais, waar ik liever winkel.
 
P. troostte me: "In december komen we weer in Calais. Voorlopig kunnen we vooruit."
 
 
Even voor de Zeelandbrug was er nog steeds van alles aan de gang.
Om acht uur ploften we neer met een bord Franse kaas en een glas rode wijn.
 
 
Dat er veel water is gevallen is in onze tuin goed waarneembaar.
Zou een glas Bourgogne goed passen bij deze paddenstoelen?
Ik ga het niet proberen.

Geen opmerkingen: