30 januari, 2016

Making a murderer

 
Paul de Leeuw trok me gisteravond over de streep met zijn enthousiasme over de Netflix serie "Making a murderer"
 
Ook op Twitter had ik laaiend mooie recties gelezen.
 
Dus gisteravond, toen mijn hoesterige echtgenoot naar bed ging, hervatte ik mijn abonnement.
Eigenlijk wilde ik wachten tot het vierde seizoen van  House of Cards.
Netflix is een flexibel medium. Je kunt zelf bepalen wanneer je wilt stoppen.
 
"Making a murder" is ongelooflijk. Er zijn momenten dat je je afvraagt of het wel echt een documentaire is.
Ik heb een link met Wisconsin, dus spreekt het mij helemaal aan.
 
Het is toch de nachtmerrie van iedereen?:
Als onschuldige schuldig bevonden worden en voor de rest van je leven achter de tralies gaan of nog erger - de doodstraf krijgen.
Deze rechterlijke documentaire toont duidelijk aan hoe ziek het systeem is.
 
Een cameraploeg volgt Steven Avery (Manitowoc County and Calumet County, Wisconsin) die achttien jaar onschuldig gevangen zat ("dankzij" de lokale justitie) en twee jaar na zijn vrijlating werd opgepakt voor moord.
 
Heb ik enige bevooroordeelde sympathie voor de familie Avery?
Neen.
 
Daar gaat het ook niet om. Er is geen moment (tot nu toe) dat er op sentimenten wordt ingespeeld.
Misschien maakt dat deze documentaire zo sterk.
 
Je wilt maar één ding: dat de waarheid boven tafel komt.
Het recht moet zegevieren.
****

Geen opmerkingen: