05 november, 2016

Amerikaanse verkiezingen


Dit is Naples.
"Mansions" waar geen mens woont. Ja, de oppasser.

Het kan niet op.
Dit is dan ook Trump county. 


Deze mensen weten ook niet wat ze met hun geld moeten. Er wordt een kanaal gegraven in hun voortuin, met echte bruggen.
De rotsen zijn uit Italië geïmporteerd.
Knots.

Opvallend: er waren wel dertig man aan het werk.
Ik telde maar twee Mexicanen.
Toen ik de auto van een van de aannemers zag begreep ik waarom.


Alle zenders hier volgen de campagne op de voet.
Live!
En vervolgens eindeloze herhalingen.

Gisteren was Clinton in North Carolina. Een staat met veel armoede en hoge werkeloosheid.

Voor het eerst zag ik hoe zij de menigte toesprak. Ik bedoel, ik zat de hele speech uit.
Beloftes, beloftes, beloftes.

Zaken die ze nooit kan waarmaken.
Er klonk dan ook een enkel gejuich. Geen massale ovaties.

Die campagnes in de uithoeken van het land slaan niet echt aan.
Het zijn verplichte nummers.

Scholen krijgen vrij om als publiek te dienen.
Kinderen met vlaggetjes.
Maar kinderen met vlaggetjes mogen helemaal niet stemmen.

Hillary knijpt 'm.
Ze roept op om vooruit te stemmen.
Bill en Chelsey, Michelle en Barack en Bernie Sanders voeren iedere dag campagne voor Hillary.
Een wanhopig slotoffensief, zo lijkt het. 
Want dat de president voor haar het land intrekt is een unicum.

"Is the taxpayer paying for that?" vraagt rechts zich nu af.

Burgers worden telefonisch lastig gevallen door vrijwilligers.
De campagne wordt agressief gevoerd.
Mensen beginnen het behoorlijk irritant te vinden dat ze telefonisch worden lastig gevallen door de campagneteams.

En dan heb ik het nog niet over de "I am Donald Trump/Hillary Clinton. And I approve this messages" reclames.
En vilein dat die reclames zijn!

Het is mij duidelijk waarom deze campagnes miljoenen-verslindend zijn.


Vanmiddag stond ik bij de vleeswaren naast een mevrouw die zelf over de verkiezingen begon.
Ze wilde niet op Trump stemmen, maar de ideeën over abortus van Clinton vond ze onverteerbaar. En dus zou het toch Trump worden.

"Is not voting an option?," vroegen twee heren zich hardop af.

P. kreeg the evil eye toen hij liet blijken dat dit de meest dramatische -en tegelijk lachwekkendste verkiezingen ooit zijn.

De Amerikanen schamen zich.
Ze weten het niet meer.

Dat geldt ook voor de financiële wereld.
Iedereen houdt de adem in.

De wereld staat in brand, maar Trump en Clinton vechten als kleine kinderen over privé kwesties.

En toch..........de Amerikanen hebben zelf deze kandidaten gekozen.

Geen opmerkingen: