23 augustus, 2017

Vreemd geld


Bij supermarkt ASDA in Girvan pinde ik bij mijn boodschappen GBP50,- extra.
U mag me uitlachen, maar zo neem ik altijd geld op.
Pinnen uit de muur kost €2,50. Extra pinnen bij je boodschappen kost €0,15.

Ik kreeg vijf Schotse flappen terug.
De kassière waarschuwde in onvervalst Schots dat ik daar alleen mee in Schotland kon betalen. 
Ze had me bij een eerder bezoek verteld dat ze in Colmonell woonde en nooit buiten Schotland was geweest.

Ik dacht dat ze een grapje maakte over het geld, maar ze wist het zeker.
"Nò Nò - rrreelly."

En toen riep ze een collega.
Die tuurde naar de biljetten en wist het niet zeker. Daar schaamde hij zich zichtbaar voor, want het idee dat ik met Schots geld niet buiten Schotland kon betalen leek ook hem belachelijk -maar toch....

Ik kreeg bijna de slappe lach.
Maar ze vond echt dat ik ermee naar de klantenservice moest, voor de zekerheid.

Bij de klantenservice moesten ze ook wel lachen.
Met tegenzin moest ik mijn vriendin uit Colmonell aanwijzen.
Ik heb ze later in Noord-Ierland uitgegeven, waar de kassière van de Spar wel vreemd keek.

Maar ook zij gaf mij lokale flappen toen ik "oppinde."
EN daar werd manlief weer nerveus van.

"Wat heb je nou toch in je portemonnee. Geef dat alsjeblieft snel uit."
Dat zegt hij niet vaak tegen me.


Er is me in Noord-Ierland wel een keer iets in de handen gedrukt dat op een dubbeltje leek, maar het niet was.
Toen ik het bij de National Trust op de toonbank legde werd het teruggeven.
Je voelt je dan wel even ongemakkelijk.

Ach, en dit wil ik u ook niet onthouden.
Misschien een idee voor alle winkels.

Eén bon dat aan beide kanten gebruikt wordt.
Even dacht ik dat er iets miste, totdat ik de bon omdraaide en het totaalbedrag zag staan.


Geen opmerkingen: