27 december, 2017

Oliebollentest


Kerst is voorbij.
Zo te zien is er goed ingenomen.

Wij richten ons nu op oudjaar: met name op de oliebollen.

>>>Op 31 december stond mijn moeder, in haar doktersjas en met haar gewatergolfde kapsel verstopt onder een douchemuts, voor dag en dauw in de keuken.
Eerst maakte ze het oliebollenbeslag want dat moest rijzen op een warme, rustige plek. Er werd echte (een blok) gist gebruikt.

Na twee uur gilde er iemand van boven: overstroming!" 

Wij werden naar boven gestuurd om te redden wat er te redden was: 
op de knieën poogden wij (drie dochters) met lepels en pannen  het plakkerige spul van de vloer de krijgen.

Het beslag stroomde als lava door de slaapkamer van mijn zus.
Ik zag leven in de beslagkom.

Ondertussen stond de keuken al blauw. Mama was vast met de appelflappen (tegenwoordig heten die appelbeignets) begonnen.
Die waren echt overheerlijk. Ook dit was een honderd jaar oud familierecept (met bierbeslag).

Om een uur of vijf plofte de dokter met douchemuts hondsmoe op de bank met een glas sherry.
Ze kon geen bol of flap meer zien. 
Na een uur maakten we haar voorzichtig wakker.
Na een schuimende, ontvettende douche kon ze de laatste uurtjes van het jaar weer aan.

"Volgend jaar koop ik ze."
Dat heeft ze zo'n dertig keer gezegd."<<<

Ik kocht de laatste jaren bij een kraam bij de supermakt (voor Kralingers beter bekend als Den Toom). 
Die kraam ziet er dit jaar anders uit, maar volgens de verkoper staat hij er al tien jaar.
Het zal mijn geheugen dus wel zijn dat steeds meer op poedersuiker begint te lijken.

"Neem je een oliebol voor me mee?"

Manlief wist me te vertellen dat Klootwijk de beruchte AD-test had gewonnen.

Maar eerst kocht ik een paar flinke krentenbollen bij "mijn" kraam.
Naast de kassa pronkte het AD-cijfer 7. 
€0,90 vond ik niet bepaald goedkoop. 


Op de terugweg liep ik praktisch langs Klootwijk.
Ik kon het niet laten.

Manlief mocht testen.
€0,95 per stuk.
Tien voor €9,-

"Nee, we doen geen bestellingen." 


Beide oliebollen warmde ik op in de oven en toen was het spannende moment daar.
"Mijn" kraam of Klootwijk?

De bol van "mijn" kraam werd te degerig bevonden en was ook veel vetter dan de AD-winnaar.
Wel luchtig maar beetje kauwgomballerig.


Klootwijk had, volgens mijn eigen appelflap, een uitstekende oliebol (op het witte servet) gebakken.
Veel smaak, minder vet, lekkere bite.

Morgen zijn de appelflappen, uhhh.....appelbeignets, aan de beurt.


Geen opmerkingen: