10 augustus, 2018

De stranden van Normandië


Een uitgelezen dag om de invasiestranden weer eens te bezoeken.
Dat gaat nooit vervelen.
Maar eerst wat verse boodschappen in Creully.
Bij de bakker moest ik op deze ingenieuze manier betalen: een soort parkeermeter.
Ik dacht dat het vanwege de hygiëne was maar een andere klant legde uit dat het voor de veiligheid was.
In een dorp als dit, vroeg ik me af.


We waren voor de grote drukte in Arromanches.

Beetje kermis is het wel. Maar die verbleekt bij het indrukwekkende uitzicht en dito geschiedenis.
De Britten landden hier.

Volgend jaar is het alweer 75 jaar geleden dat de geallieerden voet op Europese bodem zetten.

Het deed ons goed te zien hoeveel mensen er nog naar dit deel van Frankrijk trekken om een glimp van onze geschiedenis op te vangen.




Het mag van mij een verplichte excursie worden op iedere middelbare school.

Arromanches - Omaha Beach e.o

De laatste halte van de dag was het toeristische vissersplaatsje Port-en-Bessin alwaar we heerlijk met fruits de mer lunchten en een lange wandeling over de pier maakten.


Geen opmerkingen: