06 oktober, 2018

Buikkrampen van de ziektekosten


Dit middel neem ik dagelijks in voor een regelmatige stoelgang.
Eerst kreeg ik zakjes met een synthetisch citroensmaakje waar ik van moest kokhalzen.

In Rotterdam kreeg ik nul op het rekest.
Uw verzekering vergoedt niet wat u wilt.

Mijn huisarts deed een klemmend beroep op de apotheker om mij de smaakloze Movicol te geven, maar het lukte niet.

Ik gaf mij niet zomaar gewonnen. In Zierikzee was het geen enkel probleem.
En toen wij nog veel in Zeeland waren deed ik dus goede zaken met de apotheek aldaar.

Maar terug in Rotterdam was het weer stront aan de knikker.

"Neen, mevrouw - u moet de citroenpoeder nemen."

'Dat is te gek voor woorden. Ik slik Prezal voor mijn maag en zal dan een poeder nemen waar die maag door van streek raakt?'

"Wij volgen de regels."

Toevallig reed ik een paar weken geleden door Hillegersberg, langs een apotheek.
Ik liep op goed geluk naar binnen en werd vriendelijk te woord gestaan.

De assistente hoorde mijn verhaal aan en pakte een doos Macrogol.

"Dit is hetzelfde als Movicol en heeft geen smaak."

Ter plekke belde ik de doktersassistente die direct het recept faxte.
En inderdaad, geen citroensmaak.


Na een paar maanden later, probeerde ik het weer via mijn apotheek in Kralingen, maar weer kreeg ik de synthetische variant.

Ik belde:
"Neen, de smaakloze mogen wij u niet geven."

'Maar de apotheek in Hillegersberg wel?'

"Neen, dat mogen wij niet geven."

Ik probeerde een andere apotheek in Kralingen.
Door de telefoon werd mij toegezegd dat het wel vergoed werd, dus liet ik een recept faxen. Maar toen ik het medicijn kwam op halen zag ik de verkeerde dozen al klaarstaan.

Gelukkig had ik een zakje bij me.

"Oh , neen dat vergoed uw verzekering niet."

'Maar u zei gisteren door de telefoon.........Ach laat ook maar zitten.'

"Dus u neemt het niet af?"

'Neen, geef mij het recept maar.'

"O, mevrouw. Nog even over de medicijnen voor uw man. Uw man moet u eerst machtigen."

Ik reed met het recept en een hoofd vol vloeken en scheldwoorden naar Hillegersberg.

Daar begrepen ze nog steeds niet wat het probleem is.

Ik hoop dat dat nog lang zo zal blijven.
*********

Geen opmerkingen: