22 december, 2019

"Wat doen jullie met kerst?"


Krijgt u die vraag ook ieder jaar?
"Wat doen jullie met k erst?"

Misschien stelt u hem ook.
"Wat doen jullie met kerst?"

Vandaag kocht ik op de markt bloemen om het huis op te fleuren.
Ik heb op een paar last minute boodschappen na alles in huis.

Veel te veel, zoals gewoonlijk.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik vergeet altijd dat er opde dagen voor kerstmis ook gegeten moet worden.
"Oh god, wat eten we vanavond."

Kerstavond zijn wij traditiegetrouw bij de kinderen.
Cadeaus en kaasfondue.

Kaasfondue is een traditie uit mijn schoonfamilie. Daarna mochten de echte kaarsjes in de niet al te grote kerstboom tien minuten aan.
Een van de familieleden las het kerstverhaal voor. Ik verveelde me kapot.

De kerstdagen zijn wij samen.
Heerlijk!

Lekker ontbijten, hapjes, drankjes en veel televisie kijken. Als frisse onderbreking zoeken we een strand op om met de hond te wandelen, of we doen een rondje Plas.

Geen verplichtingen zoals vroeger: één dag bij de ouders en de andere dag bij de schoonouders.
Verplichtingen leiden tot ergernissen en irritaties. 

Nee, zoon en schoondochter hebben drukke banen en lopen aan het einde van het jaar op hun tandvlees.

Zo was dat vroeger bij mij thuis ook.
Mijn ouders waren bekaf en dan kwamen die feestdagen er ook nog eens aan.

Oma Egmond moest gehaald worden. Dat vonden wij wel fijn want zij nam haar televisie mee.
Oma Rotterdam wilde er ook bij zijn.

De onderschuifbedden werden uit het stof getrokken om het tekort aan slaapplaatsen op te lossen.

Toen er later nog aanhang bij kwam werd het helemaal een gezellige chaos.

Er was ook altijd wel iemand ziek.

"Dat is de ontlading, De accu is leeg. Zolang je bezig bent laadt ie nog op, maar zodra je in de ruststand verkeert, dan gaat het fout," zei mijn moeder.

Ik hoop dat deze vorm van ontlading bij u, beste lezers, achterwege blijft.

🎄Geniet van een mooie, gezellige kersttijd!🎅
*****

Geen opmerkingen: