23 oktober, 2021

Dat wordt een "zwarte" winter


↑Regelmatig verschijnen ze weer in talkshows.
Te regelmatig.
Kuipers, Koopman en Gommers, oftewel het EMC-trio.

Regelmatig komen ambulances gillend over de Maasboulevard. 
Te regelmatig.
Op weg naar -of van het Erasmus MC.

Van datzelfde EMC kwam voor manlief de uitnodiging voor de derde vaccinatie.
Inmiddels is de afspraak gemaakt. Volgende week de jaarlijks griepprik en veertien dagen later volgt Pfizer of Moderna.

Covid laait weer op. En niet zo'n beetje ook.
Diederik Gommers kon zijn irritatie bij Jinek niet verbergen.
Begrijpelijk. Hij voorziet Code Zwart.

"Zijn" mensen op de IC's zijn overwerkt, met het onvermijdelijke gevolg dat er een groot tekort aan zorgpersoneel dreigt/is.

Maar dat zal het vrijgevochten Nederland een zorg zijn.

Nederland is weer vrij, zo lijkt het. Maar zo is het niet.
Nederland staat op de wereldkaart rood gekleurd.
We stevenen regelrecht af op kerst in lockdown. 

Wees nou eerlijk, dit strekt veel verder dan de Bible Belt. 
Volle (voetbal)stadions, volle cafés, restaurants, bioscopen, theaters........De weigering om QR codes te checken: kulsmoezen.

En in de rest van de EU??

Ik verlang zo terug naar Frankrijk, waar QR code, mondkapje en afstand houden net zo normaal is als je jas aantrekken wanneer je naar buiten gaat.
Ik mis zelfs die stem in de arena van Verona die me vriendelijk op de vingers tikte toen ik in de catacomben mijn mondkapje niet op had.


Klinkt ik boos?
Ik ben razend.

Razend vanwege het stupide gedrag, het egoïstisch denken, het domme dwarsliggen.

In de supermarkt ben ik de enige die een mondkapje draagt. Ik reken, vanwege de anderhalve meter, bij de zelfscan kassa af.
Ook de bezorgservice heb ik verlengd.

Mondkapjes: in huis hangen ze overal en ook in de auto liggen ze naast de handgel.


Tijdens de EU-top in Brussel zag ik onze "heldhaftige" premier wel met een mondkapje.
Een verplicht mondkapje.
Hoe verdedigt hij daar de Nederlandse Covid-aanpak? Wat vinden zijn collega's ervan?

Een verslaggever durfde Rutte een vraag te stellen over de kinderen van de rekening, de toeslagenaffaire -en de nieuwe, weerzinwekkende feiten die nog steeds naar buiten komen.

Rutte wilde daar eerst niet op antwoorden, maar de verslaggever dramde terecht door.
De slachtoffers hebben geen boodschap aan een EU-top.

Aan zijn gezicht zag ik dat hij niet direct op dergelijk repliek van de interviewer had gerekend. 
Er kwam een voorspelbaar antwoord.
"Verschrikkelijk, verschrikkelijk." Hoe vaak heeft hij die woorden inmiddels gebruikt?!
Ze klinken ongeloofwaardig en afgezaagd.

Ieder huishouden krijgt €400,- compensatie op de energienota. Dat geld kan blijkbaar meteen worden vrijgemaakt. 
3,2 miljard euro - €3.2.000.000.000,-

Gedupeerden in de toeslagenaffaire wachten nog steeds op hulp, compensatie en vooral op rechtvaardigheid.

Er is heel veel mis in dit land.
*****

Geen opmerkingen: