31 oktober, 2021

"Wil je een muziekje horen, toets dan 1"


Ja hoor - het is weer raak.

Laat ik beginnen met de creditcard (cc).
Tijdens de vakantie checkte ik regelmatig de overzichten.
Bovenaan stond: deblokkeer uw card.

Wij begrepen het eerst niet. Mijn cc was tot oktober geldig.
Voor de zekerheid belden wij en inderdaad het betrof de nieuwe kaart die naar huis was gestuurd.

Ik legde uit dat wij nog met vakantie waren, maar op tijd terug zouden zijn.
Dat was geen probleem. Ik kon het bericht negeren en als ik thuiskwam mijn nieuwe card activeren.

Zo gezegd zo gedaan.
De kaart deed het bij de kapper nog goed - maar toen ik een paar dagen later bij Gall&Gall wilde betalen weigerde hij.
De verkoper keek mij achterdochtig aan.

Inmiddels was er een brief ontvangen van de cc-maatschappij die verdacht veel op phishing leek.
We moesten ons online identificeren met foto en persoonsbewijzen.
No way dat wij dat zouden doen.

Maar het telefoonnummer klopte.
Ik belde.
Dat mocht niet.
Manlief moest als rekeninghouder bellen.
De volgende dag deed hij dat.

Hij kreeg vreemde, onuitvoerbare instructies en raakte danig geïrriteerd.
Toen mijn cc ook nog eens geblokkeerd bleek belde hij weer.
Nu was het iemand met wat meer common sense.

Er kon een afspraak aan huis gemaakt worden voor persoonlijke identificatie.
Mijn cc werd direct gedeblokkeerd.

Een paar dagen later kwam er een brief met instructies.
Via sms en e-mail kwamen ter controle de gegevens van de huisbezoeker door.

Hij kwam, liet alles keurig controlleren - maar was bang voor onze Jacky die in de slaapkamer moest.
Wat een omslachtig gedoe.

Zijn megebrachte iPad liet het ook nog afweten.
Manlief zat met mondkapje op tegenover hem aan de keukentafel. In zijn ogen zag ik onweer.

Uiteindelijk is het gelukt.

Als die mevrouw, die ik vanuit Frankrijk aan de telefoon had er daadwerkelijk een melding van had gemaakt, dan was dit allemaal niet nodig geweest.

*****

En dan nu Coolblue, de geweigerde beursganger.
Wij waren van het begin af aan trouwe klanten, maar het laatste jaar hebben we slechte ervaringen.

Ik bestelde vrijdag twee apparaten.
Die zouden zaterdag met de fiets gebracht worden.

's Ochtens een sms - "bezorging  tussen 12.30 - 13.30 uur."
Prima. Wij bleven om beurten thuis.

Om 14 uur nog niets.
Ik belde.
Dertig minuten in de wacht - zonder muziekje.

Antwoord: Wordt morgen. Geen duidelijke reden.
Bevestigingsmail.
Klacht ingediend.
De €5,- troostvoucher beschouwde ik als een belediging.

Zondag (vandaag): Geen sms, geen bericht van leveringstijd.
Dus belde ik weer.

Antwoord: Wordt morgen.
Maar morgen zijn wij er niet de hele dag, dus annuleerde ik het en liet de bestelling veranderen naar "maandag ophalen in de winkel."

De betaling zou teruggestord worden en ik zou een bevestigingsmail ontvangen.

Nu moest ik toch die kant op, dus liep ik naar de Coolbluewinkel.
Toevallig was de saturatiemeter in een duurdere versie wel op voorraad, dus die kon ik meteen kopen. De thermometer zou ik dan morgen ophalen.

Het getuur naar het beeldscherm duurde extreem lang. De jongeman deed moeilijk over de voucher.
En toen ineens was ook de saturatiemeter weg. 
"Voor uw neus weggekaapt door een andere klant."

Te zot voor woorden en cool was ik allang niet meer.
Dan alles maar morgen ophalen. 

Maar ik vertrouwde het niet en wilde op het beeldscherm zien dat hij het goed had ingevoerd.
Niet dus.
Hij had er gemakshalve maar even de dure versie ingevoerd. "Nee, ik wil de originele bestelling."

Hij veranderde het waar ik bij stond.

Thuisgekomen checkte ik meteen de mailbox. Die stond inderdaad vol mails, maar niet de juiste.
De telefonisch doorgegeven annulering was niet verstuurd, noch de juiste bestelling in de winkel.

Voor de derde keer belde ik. Ik annuleerde ditmaal alles.
"En ik wacht nu tot u mij per mail alles bevestigt wat u mondeling belooft en wat er is beloofd!"

Dat gebeurde.
Coolblue heeft al eerder een paar grote orders (witgoed) van ons gemist. Gewoon omdat ik de service waardeloos vind en ze qua prijs absoluut niet vordelig zijn..

Die order ging toen naar BCC, waar wij al eerder goede ervaringen mee hadden!

Hetzelfde gebeurt nu weer.
*****

Geen opmerkingen: