25 oktober, 2021

Kokker-ellen (64) Hertensukade


Bij Hanos was hertensukade in de aanbieding.
Aangezien ik dit vlees nog nooit heb bereid nam ik een niet te groot stuk: 450 gram.

Dave van de wildafdeling zei dat ik het op dezelfde manier kon klaarmaken als rundersukade.
Stoven dus.

Op internet zocht ik wat ik er zoal aan kruiderij in kon doen.

Ik besloot het vlees in stukjes te snijden.

De ingrediënten voor circa 500 gram vlees:

zout en peper om het vlees mee in te wrijven
2 gesnipperde rode uien (middelmaat)
2 tenen knoflook fijngesneden
eventueel een beetje bloem 
250 ml. rode wijn (ik nam Cȏte du Rhȏne - die we er ook bij dronken)
400 ml. wildfond (AH)
1 eetlepel rode wijnazijn (had ik niet in huis en dus gebruikte ik balsamico azijn)

bakje shiitake
bakje kastanjechampignons
4 jeneverbessen
6 geplette zwarte peperkorrels
2 kruidnagels
2 laurierblaadjes
2 takjes tijm (rissen)
een takje rozemarijn (naaldjes fijn snijden)
ontbijtkoek voor de binding 
***
Apart op het laatst erbij geven:
gebakken oesterzwammen en eryngii.

Bak het gezouten en gepeperde vlees aan in olie en boter (ik gebruik gewoon Becel bak&braad).

Haal het vlees eruit en fruit hier de rode uien in. Voeg knoflook, shiitake en kastanjechampignons toe.
Laat zacht en bruin worden.
Doe het vlees erbij.
Eventueel wat bloem voor de binding.

Dan wijn en azijn. Bodem goed losroeren als je bloem gebruikt.

Doe alle kruiderij erbij en laat het geheel twee uur zachtjes stoven.
Ik doe dat in de oven op zo'n 130℃, maar dat hangt van de oven af. Het moet zachtjes pruttelen.

Als het vlees gaar is mag de ontbijtkoek erbij om het te binden en die speciale sammk aan te geven.

Hier maakte ik rode kool met veel appeltjes bij en aardappelpuree voor mijnheer.

2 opmerkingen:

Susan zei

Oven is beter dan in slowcooker?

Ellen zei

Ja, gaat sneller en ook makkelijker.