09 mei, 2015

Rondje Rotterdam

 
Reden voor dit blogje: Plannen Rokin Amsterdam
Er komt een luxer dan luxe warenhuis met een food hall.
Ooit stond hier een Amro-gebouw waar mijn man werkte.
 
Rotterdam toeristenstad?
Ik mijn jeugd zou ik daar hard om gelachen hebben.
 
Anno 2015 denk ik daar heel anders over.
Die altijd imposante skyline, de architectuur, evenals het uitstekende aanbod van restaurants heeft van Rotterdam een goed bezochte stad gemaakt.
 
Voor onze neus liggen de riviercruiseschepen drie rijen dik.
Op de kade staan zo'n tien touringcars die de opvarenden naar verschillende attracties vervoeren.
 
 
Het is druk in de stad.
Het is ook druk bij de cruise terminal aan de overkant.
 
Iedere dag legt er een ander schip aan. Duizenden mensen stappen in de touringcars.
Ze willen niet naar Amsterdam of de Keukenhof. Nee, ze willen naar de Markthal.
 
 
Lopen met een doel vind ik fijn.
Vanaf De Boeg (oorlogsmonument aan de Boompjes) loop ik naar de Coolsingel.
Daar koop ik mijn eigen moederdag cadeautjes.
In de Bijenkorf zie ik zwermen papa's en kinderen.
 
Via de Hoogstraat begeef ik mij naar de markt.
Daar koop ik kaas, bloemen en noten.
 
Maar ook de Markthal is iedere dag een doel.
Ik doe er mijn dagelijkse boodschappen.
 
En toch maak ik mij zorgen.
Er wordt namelijk slecht verkocht.
 
De drukte wordt veroorzaakt door al die toeristen die alleen hun ogen de kost geven.
Ze kopen niets.
Ze maken foto's.
 
Ze pakken een stukje boterkoek die de ambachtelijke bakker op zijn toonbank heeft tentoongesteld. Maar zijn gulle gebaar heeft geen koop tot gevolg.
 
 
6 mei werd er weer even aan Pim gedacht.
Zo te zien wordt dat ieder jaar minder.
 
Wat droevig.
*****

Geen opmerkingen: