02 mei, 2015

Rotterdam dit. Rotterdam dat.

 
We hebben ons weer even gesetteld aan de Maas.
Heerlijk om terug in de bruisende stad te zijn.
 
Woensdagavond aten we sinds lange tijd weer bij Stobbe.
Eigenaar Bas wees ons meteen naar onze favoriete tafel.
 
"Het is hier gewoon altijd goed," constateerde P. terecht.
We deelden de onovertroffen salade geitenkaas. 
 
Als hoofdgerecht koos P. voor rogvleugel en ik nam gegrilde tonijn.
Heerlijk.
 
 
Minder goed nieuws kwam vanuit de Voorschoterlaan.
Mijn geliefde buurtsuper "Van Yperen" heeft de deur voorgoed moeten sluiten.
Het nieuwe winkelcentrum op de Lusthofstraat heeft ze de das omgedaan.
 
 
Vier jaar geleden:
 
"Ik fiets eens per week naar Van Yperen, onze "oude" buurtsuper in Kralingen, om zuivelproducten te kopen.
Gisteren stond ik op het punt op mijn fiets te klimmen toen ik een bekende stem achter mij hoorde.
"Hee, Ellen - doe jij hier je boodschappen?"
Een goede bekende liep een stukje met me mee.
Ik vertelde dat ik speciaal voor Friesche Vlag naar Kralingen kwam.
Hij lachte me nog net niet uit - maar zei wel dat het onzin was. Friesche Vlag en Campina (vind ik niet lekker) zijn één en mijn vriend wist me te vertellen dat alle vla uit dezelfde machine komt.
Daarna kreeg ik van de zuivelkenner een uitleg die ik liever niet had gehad.
En hem geloven deed ik pas nadat ik beide merken getest had. Nou ja........ nadat P. ze (blind) geproefd had.
Het ging bij de test niet om lekker of niet lekker. Smaken verschillen.
Verschil is er!
In dikte, in kleur en jazeker - ook in smaak.
De familie Van Yperen zal blij zijn met de uitkomst van mijn vla test."
 
Drie weken geleden liep ik binnen voor een pak melk.
Helaas was er toen niets te merken.
 
Zoon Van Yperen begroette mij zoals altijd.
 
Vader en moeder waren naar hun huisje in de Achterhoek.
 
De vooruitgang houdt dit niet tegen. Ik vrees voor meer winkeliers in de Lusthofstraat. 
 
 
Vandaag, marktdag, kon je over de hoofden lopen.
Wat een gezellige drukte in de stad.
 
 
Discussie op straat.
Wij leven (nog) in een vrij land.
Een land, waar dit mag en kan.
Deze meidagen realiseer ik mij eens te meer dat vrijheid niet een vanzelfsprekendheid is.

 

Geen opmerkingen: