28 juni, 2015

Sommige dingen begijp ik niet


 
Op zondag mogen de winkels niet open, aldus de SGP.
Maar een demonstratie, inclusief begeleiding van de politie mag wel?
Ze zingen over hun onvoorwaardelijke liefde voor De Heer en proberen mij een pamflet in de handen te drukken.
De Heer brengt vrede, zingen ze.
 
Het maakt me kwaad.
Ik heb deze week de meest gruwelijke beelden gezien:
IS martelde mensen, in naam van hun god, tot ze stierven en filmde hun doodsstrijd.
 
En dan de moorddadige aanslagen in Frankrijk, Tunesië en Koeweit.
Ik hoor u denken: Ver van mijn bed. Dat gebeurt hier niet.
Ook dat begrijp ik niet.
 
 
Geloof is iets waar ik dus niets mee heb.
Ze zeggen allemaal vredelievend te zijn.
Maar waarom gaan de meeste oorlogen dan over godsdienst??
 
Staat en religie moeten strikt gescheiden blijven.
De VS, het land dat pretendeert 's werelds grootste democratie te zijn, kan geen wetten doorvoeren vanwege conservatief religieuze politici.
Abortus, euthanasie, homohuwelijk...... mensen wordt (uit naam van een god) rechten onthouden.
 
Vorige week, eind van de middag, rekende ik af bij Albert Heijn.
De kassière zat half te slapen en gaf een verkeerd bedrag door. Ik kon haar nog bijtijds corrigeren.
Ze gaapte.
 
"Ben je moe?"
Ze knikte. 'Ik ben aan het vasten.'
 
Ik moest even schakelen. Aan haar uiterlijk kon ik niet direct zien dat ze moslima was.
"Ja, dan begrijp ik dat je slaperig bent. Wat een kwelling om al die lekkernijen aan je voorbij te zien komen."
 
'Wat moet dat moet,' zei ze.
"Nou.....moet?! Het is een keuze die je maakt."
 
Ze was te versuft om daar nog op te reageren.
Of ze begreep mij niet.
****

Geen opmerkingen: