27 augustus, 2015

Geen Peil

 
GeenStijl organiseert een referendum: GEEN PEIL
 
Grappig dat veel mensen, die zich ooit tegen referenda uitspraken, meedoen.
 
Ik twijfel.
Waarom ik twijfel?
 
Omdat ik niet weet wat het oplevert...........behalve protest.
Krijg ik met protest het vertrouwen terug?
Neemt het mijn angst weg?
 
Wie moeten dan ons land gaan regeren?
Geert?
Bram?
Hero?
 
 
Wil ik een hek om mijn land, zoals ik in Calais zag?
Wil ik vluchtelingen in mijn achtertuin, zoals ik in Calais zag?

 
Ik heb niets meer te willen.
Ik herken Europa niet meer. Ik voel mij in mijn eigen land niet meer thuis.
Ik zou het liefst met Floortje Dessing naar het eind van de wereld afreizen.
 
Mensen die beweren dat er niets aan de hand is en dat dit een tijdelijk probleem is hebben bergen boter op hun hoofd.
De verwarming van de aarde doet die boter langzaam smelten.
 
De overvloed aan beelden van de gestrande vluchtelingen zap ik al weg.
Jammerende vrouwen met huilende, hongerige baby's: het is heel vreselijk, maar ik word er immuun voor.
 
Dat er in "doorreislanden" hard wordt ingegrepen, wat wij dan weer voorgeschoteld krijgen als onacceptabele agressie, vind ik begrijpelijk. Dorpen, steden, landerijen worden overspoeld door vluchtelingen. Het is bedreigend.
 
Zijn het wel allemaal vluchtelingen?
Glipt er in die massa ook niet een kwade cel mee?
Daar ben ik wel bang voor.
 
Zou daar in Den-Haag nou echt niet over nagedacht worden?
Draait de AIVD overuren?
 
Ben ik onbarmhartig?
 
Ik zie dat er nu al problemen zijn in Nederlandse asielzoekerscentra.
Ontevredenheid omdat ze zo vaak verplaatst worden.
Dat maakt me dan weer woedend.
 
De onenigheid in Nederland baart me ook zorgen.
De felheid in de discussie, op de social media gevoerd, neemt dreigende vormen aan.
 
Allemaal redenen om het referendum een warm hart toe te dragen.
 
En toch..........
De oorlog in Syrië, de kruistocht van IS en het conflict tussen Oekraïne en Rusland zijn zo ongelooflijk gecompliceerd, dat een oplossing volgens mij heel ver weg is.
Integendeel: de problemen druppelen in het geniep over grenzen heen.
 
Voor de reactie ben ik ook bang.
Neo-nazis zien hun kans schoon. Ook in Nederland.
 
Los ik, wanneer ik dat referendum teken, een mondiaal probleem op?
*******

Geen opmerkingen: