10 augustus, 2015

Trump en zijn speeltjes

 
 
Trump for president.
Steeds meer mensen geven hem een kans.
Ik vrees en vraag mijn vrienden overseas of ze hem als hun president willen. Ze vinden dat hij zegt wat zij denken en willen.
 
Als ik stel dat zeggen iets anders is dan doen, zwijgen ze. We moeten als vrienden ook niet over politiek praten. Dat escaleert altijd.
 
Trump  is een zakenman, geen politicus en zeker geen diplomaat. Of hij enige intellectuele bagage bezit betwijfel ik.
 
Willen de Republikeinen hem niet, dan gaat hij alleen verder - waarmee hij  in de voetsporen van Ross Perot treedt.
Mocht hij inderdaad winnen dan zie ik hem zijn ministers in "The Apprentice" kiezen.
 
Hij gedraagt zich momenteel als een clown en blijkbaar zijn de conservatieve Amerikanen aan amusement toe. 
"Ik moet ook ontzettend om hem lachen," schrijft een Nederlandse columnist. Ik ook: zij het schamper.
 
De andere Republikeinse kandidaten blijven ver uit de buurt van funny Donald.
 Ze distantiëren zich van zijn vuilbekkerij. Of zijn ze gewoon bang nu de peilingen in zijn voordeel uitvallen?
 
Wat mij opvalt is dat er nog geen schandaaltjes naar buiten zijn gekomen.
Trump van onbesproken gedrag? Een onbevlekt blazoen?
Kijk, dat is pas humor.
 
Neem ik hem serieus?
Neen.
Ik neem alleen de uitslag op 8 november 2016 serieus.
 
Wij zijn twee jaar geleden naar een prestigieus toernooi op één van Trumps golfbanen, in Miami, geweest.
Een toernooi waar, vanwege het prijzengeld, iedere golfer graag speelt.
Ze worden er ruim gefêteerd. Zelden heb ik zoveel blinkende Cadillacs, Rolexen, Gucci’s en andere decadentie gezien. En dan de dames in rokken tot het kruis en opgespoten decolletés.
 
Het had helemaal niets met golf te maken. Eng volk liep er rond. Net zo eng als Donald Trump zelf.
 
 
 
Hij heeft mijn favoriete “Open baan” Turnberry aan de Schotse westkust gekocht.
Ik schrok echt toen ik dat hoorde, want wat gaat hij met die baan doen?
Turnberry kent zoveel historie en traditie. Of moet ik zeggen kende.
 
Hij gaat er waarschijnlijk, mocht de R&A met hem zaken willen doen, een onwaarschijnlijk moeilijke baan van maken. Dat heeft hij in Miami ook gedaan.
Trump denkt namelijk dat een onevenredig moeilijke baan een goede baan is. Fout. Dom.
Hij maakt het spel kapot.
 
Wat hij met zijn golfbanen doet wil hij ook met zijn land doen.
Hij wil er een hek om zetten, zodat het land onbereikbaar, onbegaanbaar wordt.
Een land waar alleen de sterksten het redden.
 
Donald Trump maakt het spel kapot.
****

Geen opmerkingen: