15 april, 2016

Satire

 
Het klinkt als een 1 april grap: Angela Merkel ontvangt binnenkort een Four Freedoms Award in ons eigen Middelburg.
Ik voorspel dat er op de andere eilanden geen politieagent meer beschikbaar zal zijn, maar dit terzijde.
 
Merkel is blijkbaar kort van memorie.
Zie haar eens fier vooraan lopen tijdens de mars na de terreuraanslag op onder andere Charlie Hebdo (11 januari 2015).
 
Angela Merkel, die ik eens zo bewonderde en van wie ik nooit verwacht had dat zij de kant van een dictator zou kiezen, heeft zich tegen de vrijheid van meningsuiting opgesteld.
 
"Het zal zo'n vaart niet lopen Ellen," hoor ik de wegkijkers zeggen.
De vaart zit er al behoorlijk in mensen!
 
Dat gaat geheid consequenties hebben. Onze oosterburen zijn allerminst gelukkig met hun bondskanselier.
"Wir schaffen das."
Niet dus.
 
>> Satire en/of beledigen. Waar ligt de scheidslijn, of is die er helemaal niet?
Nee, ik vind niet alle satire leuk.
Maar satire is nodig. Chargeren houdt ons scherp en alert.
Hoewel "geitenneuker" helemaal geen indruk meer op mij maakt. Dat is heel erg 2004.<<
 
 In onze eigen land wordt het ook steeds onrustiger.
Onze premier is een hypocriete draaikont.
 
Direct na het referendum zei hij met een ernstig gezicht niet om het overduidelijke NEE heen te kunnen.
Maar als voorzitter van de EU schuift hij nu de uitslag onder een groot tapijt.
 
En de Tweede Kamer?
De meerderheid laat het toe.
 
Rutte vraagt om satire.
Hij weigert een uitspraak te doen over de aanklacht die Turkse president heeft ingediend tegen de Duitse cabaretier en tv-presentator Jan Böhmermann.
 
Dit is een Europees dingetje, mijnheer de minister-president.
De Turken hebben een voet tussen de Europese deur en plegen censuur.
 
De vaart begint er in ons land ook in te komen.
Tot de onvermijdelijke crash.
 
On the road to disaster.
***

Geen opmerkingen: