17 augustus, 2016

Een dag naar het strand


Jetlag. Ik heb er last van.
De mooiste sport vanuit Rio komt 's nachts tot mij. Ik moet het zien.
Van slaapritme is geen sprake meer.

Maar wat een prachtige prestaties!
Ik was niet met alle sporten bekend. Ook blijkt nu dat ik slecht op de hoogte ben van wie er meedoen.

Keirin.
Ik had er nog nooit van gehoord.

Matthijs Büchli en Elis Ligtlee?
Al sla je me dood.

Maar ik heb genoten van deze baanrenners die vreselijk hard op rare fietsjes over een steile baan racen.
Het was een vreemde mengeling van acrobatiek en fietsen waar ik naar zat te kijken.

En die twee zwemmers die 10 kilometer crawlen en goud winnen.
Jemig.
Wat knap allemaal.

Maar vanmorgen vroeg moesten mijn memmen weer tussen de platen.
Bevolkingsonderzoek.
Gisteravond was ik al naar Rotterdam gegaan.
Ook mijn buurvrouw (gaat op postcode) zat in de wachtkamer. Zij is 75, dus dit was haar laatste oproep.

Natuurlijk had ik de pech dat een man eindeloos met mijn tieten aan het kneden ging.
Ik vond het onprettig. Voelde me opgelaten.
Volgende keer geef ik echt aan dat ik dat niet meer wil.

Maar om half elf zat ik in de auto op weg terug naar Zeeland.

Weer pech: de Haringvlietbrug was net open geweest.
Ik bleef links rijden maar moest me op een gegeven ogenblik toch in de file naar de N59 nestelen.

Dan komt er één kilometer twee stroken die ik altijd benut om in te halen.
Ik schoot zeker twintig auto's op.
Achter mij blokkeerde een woedende vrachtwagenchauffeur de linker baan. Belachelijk, want daarmee blokkeerde hij de boel extra.

Enfin, we reden langzaam - maar we reden.
Op Radio Rijnmond hoorde ik dat Rotterdam op weg naar het strand was. Ook de N57 stond vast.

Bij Oude Tonge stond ik weer stil.
Geen idee waarom.

Sukkelend kwamen we op de Grevelingendam waar wederom een file ontstond.

Toen belde zoonlief.
We hadden elkaar lang niet gesproken.

"Waar rijd je dan nu?"

'Ik sta stil.'
'Maar ik ga er bij Bru toch echt af en verder binnendoor.'

"Huh? Woensdagochtend?"

Ja, hoewel de vakanties ten einde zijn wil Nederland - na een armoedige zomer - alles uit een zonnige dag halen.
Ook al is het woensdag.

Na anderhalf uur was ik thuis.

Terwijl ik dit schrijf staan de N57 en de N59 weer vast.
Richting Rotterdam.
****

Geen opmerkingen: