06 juni, 2018

Patiënt en privacy


Kent u hem nog? De afsprakenkaart.
Behoort sinds kort tot de voltooid verleden tijd. Geschiedenis.

Privacy!

Zo handig en overzichtelijk, zeker voor de oudere patiënt.
Eén kaart waar alle afspraken op staan.
Nu krijg je uitdraaitjes die je kwijtraakt.

Privacy!

Op de naambordjes van het ziekenhuispersoneel staan alleen nog voornamen.

Privacy!

Maar wel wordt mijn naam hardop geroepen wanneer ik aan de beurt ben en vraagt de prikster mijn geboortedatum terwijl de buren het kunnen horen.

Privacy!

"Ach mevrouw ten Bruggencate zet u uw urine maar in de koelkast."

Privacy!

Op de poli eenzelfde conflicterend voorbeeld.
De volle wachtkamer kan letterlijk horen wat er bij de balie gezegd wordt.

Privacy!

Nu is mijn volgende afspraak in een ander ziekenhuis en dus checkt de assistente even mijn gegevens van a tot z.
"Mevrouw ten Bruggencate, mag ik nogmaals uw telefoonnummer?"

Privacy!

Een mevrouw met islamitische hoofdbedekking meldt zich bij de balie.

Ze is met spoed ingestuurd door haar huisarts. De internist heeft blijkbaar iets voorgeschreven wat haar in een lastig parket brengt.

"Kan het niet wachten tot na de ramadan? Ik ben aan het vasten."

De assistente reageert zoals ik ook zou reageren: 
"Mevrouw de dokter schrijft dit voor voor uw welzijn. U zult echt zelf die keuze moeten maken."

Ze twijfelt even, maar kiest gelukkig toch voor haar gezondheid - die blijkbaar niet goed is.

Privacy!

En al die e-mails die mijn inbox bereiken....
Denk je nu heus dat ik al die regels en voorwaarden ga lezen?

Privacy in de gezondheidszorg: 
het is een belemmering.
*****

Geen opmerkingen: