19 januari, 2019

De hunkering van een Kralingse bloggert


Het grootste deel van de middenstand van Kralingen-Oost heeft zich in de loop der jaren verplaatst naar de Lusthofstraat.

De Kortekade en Oudedijk herkende ik, na 25 jaar te zijn weggeweest, niet meer.
Al die, door families gerunde, winkels waren weg.

Nog steeds denk ik aan vroeger wanneer ik boodschappen doe.

Ik mompel dan in mijzelf: "hier zat Verkade, hier Sacré, hier de herenkapper, hier Vos, hier Groenewegen, hier Griffioen, hier Koppenol, hier Otto de Vaal, hier Postmus, hier Nienhuis, hier Unger, hier Van der Meer & Schoep, hier Arkestijn, hier stomerij Van Alphen,....."

Binnen een straal van 100 meter waren er vijf slagers.


Bij de Gruyter tapte mijn moeder koffiebonen.
Aan de overkant, bij Jamin, kocht ze advocaatbonbons en mochten wij uitdeelsnoep voor onze verjaardag kopen.


Ik ben zeker blij met de huidige Lusthofstraat.
Het is er gezellig winkelen.


Maar soms loop ik even naar binnen bij Rembrandt en koop een rolletje plakband, 
alleen om even die lucht van vroeger op te snuiven.
******

Geen opmerkingen: