17 januari, 2019

Medialand omgeploegd

 

De koning van TV-land was gisteren bij DWDD om tekst en uitleg te geven over de transfers in omroepland.
Er is veel beroering over bekende presentatoren die van RTL naar het SBS van John de Mol verhuizen.

John legde klip -en klaar uit dat het de kijker niet kan schelen waar hun favoriete programma's te zien zijn.
Bingo!!
Hij heeft helemaal gelijk.

Maar daar wilde Matthijs niet aan. Die bleef het maar hebben over de RTL-kijker of de Veronica-kijker.
De Mol bleef maar uitleggen dat die niet bestaan.

Wij kijken naar programma's die we leuk, mooi, spannend, informatief of interessant vinden.

Op een avond kunnen we wel dertig keer zappen.

Wel zijn er presentatoren waar ik niet graag naar kijk. Dus sla ik hun programma ook over.
Wendy van Dijk bijvoorbeeld. Of  Linda de Mol. Of Martijn Krabbé.

Miljoenenjacht gaat er wel in, maar pas op het laatst - wanneer de koffers opengemaakt worden. Andere programma's van de populaire blondine zie ik niet.

Wij kijken graag naar de BBC, maar ook naar First DatesVeronica Inside en We zijn er bijna.
Ik spit online de gids door en zap vaak tijdens de reklame naar een andere zender, gewoon om even te kijken.

Netflix is een uitkomst voor de film -en serie liefhebber die ik ben.

Mijn ouders wilden liever niet naar de VPRO, noch naar de VARA kijken. Dat waren volgens hen rode zenders.
Geen Mies Bouwman, maar wel Willem Duys.

Wij waren geabonneerd op de AVRO-bode.
Daarmee gaf je meteen je politieke kleur aan.


De Televizier was te duur.

Wij kregen pas in de jaren zestig televisie.

Ik ging (voor die tijd) op zaterdag naar opa en oma Rotterdam om bij hen naar Pipo de Clown of Swiebertje te kijken en 's avonds mocht ik nog Ivanhoe zien.

Op woensdag zaten alle buurkinderen bij mevrouw P. 
We kregen limonade en iets lekkers. De oude dame genoot van de jeugdige gezelligheid.

Wanneer oma Egmond kwam logeren, nam zij haar televisie met spriet mee.

Ik herinner mij nog goed dat we het met één zender moesten doen en dat de uitzending pas 's avonds begon.


Over de salariëring van de huidige tv-generatie komt niet veel naar buiten.

In 1960 verdiende omroepster Karin Kraaykamp (foto) 75 gulden per avond.

Ja natuurlijk...............andere tijden (ook een goed programma).
Maar toch.
*****

Geen opmerkingen: