30 januari, 2020

Paniekvirus?


De eerste grap over het Coronavirus kon ik nog wel waarderen, maar onuitputtelijk is mijn gevoel voor humor niet.

>>>Jacky (5 jaar) heeft een gemeen virus opgelopen.
Manlief is al twee keer met haar naar de dierenarts geweest. Ze had hoge koorts, -moest vreselijk braken en ze was de interesse in het leven verloren.
Bij ons sloegen wanhoop en paniek toe. Wat mankeerde haar?

De echo sloot een blokkade in de buik uit. Gelukkig.
Dit is de vierde dag. Ze volgt me weer met haar ogen, maar de verdovende werking van de medicatie houden haar in haar mand.

Ik stond de hele ochtend voor de patiënt hapjes te maken. Vanuit haar mand hield ze me nauwlettend in de gaten - wat al een verbetering was ten opzichte van de apatische woensdag.

Geen bouillon, geen rijst, geen boterham, geen appeltje, geen pap.
Maar toen ze gekookte kip rook gingen de oren omhoog. Ze hapte toe.
Ik gaf eerst alleen kip.

Echter: in mijn truc van gemalen hondenbrokken vermengd met stukjes kip trapt ze niet.


Vanuit de kamer roept manlief iets over een cruiseschip.

Dit meldt Trouw:
Ongeveer 6000 passagiers van een cruiseschip in de haven van Civitavecchia mogen het vaartuig voorlopig niet af vanwege de angst voor besmetting met het wuhanvirus.
Twee Chinese passagiers aan boord zijn mogelijk besmet met het nieuwe coronavirus.....

Nou, als dat geen cordon sanitaire is?!

Hoe vaker "deskundigen" in de media komen met "er is geen reden tot paniek" des te argwanender ik word.

Loze woorden worden teniet gedaan door rigoureuze maatregelen.

We zien afgegrendelde spooksteden in China. Chaos op vliegvelden waar luchtvaartmaatschappijen vanuit de hele wereld landgenoten proberen te repatriëren.
Binnen een week weten de Chinezen een ziekenhuis uit de grond te stampen.
Dat kan alleen in een dictatuur.


In de metro verberg ik mijn mond en neus in mijn sjaal.
Ik open deuren met mijn elleboog, was mijn handen kapot, gebruik alleen nog maar keukenpapier en papieren zakdoeken.
Ook P. mag geen gewone zakdoeken meer gebruiken - of hij moet iedere dag een schone pakken (normaal gesproken vis ik eens in de drie weken een snotlap uit zijn broekzak).

Deze gebruikelijke "griepconventie" is een must wanneer je onder één dak woont met een CLL-patiënt.

Mondkapjes liggen nog in de lade. Een herinnering aan een chemokuur.
Die kapjes kosten nu maar liefst €6,50 per stuk!!

De apotheker vertelde dat Chinezen groot inslaan. Dozen van honderd stuks worden verstuurd naar familie in China. Hetzelfde geldt voor desinfecterende zeep en lotions.
(Doet me trouwens denken aan die babymelk affaire)

Pas in maart krijgt hij een nieuwe levering en dat baart hem gote zorgen.
Terecht.
Want wat zijn de consequenties voor mensen hier die om medische reden mondkapjes moeten dragen? 
En hij moet boze Chinezen met lege handen vriendelijk de deur wijzen.

Dit is nog maar het begin.
Het venijn zit in de staart, zegt men.

Ik hoop zo dat die staart weer snel gaat kwispelen.
*******

Geen opmerkingen: