03 februari, 2020

Dan komt het wel heel dichtbij



Black Friday 2016 kon niet zwarter eindigen.
Ik dacht dat er op de deur van onze hotelkamer werd geklopt, keek door het gaatje in de deur maar zag niemand.

"Niet opendoen!!!"

"Waarom niet?"

"Dat waren schoten."

"Schoten? Doe niet zo idioot. We logeren in een duur hotel met alleen maar keurige mensen."

"El, het waren schoten - heus, geloof me."

Ik hoorde stemmen en kon mijn nieuwsgierigheid niet de baas. De deur was beveiligd met een kettingslotje waardoor ik hem toch op een kier kon zetten.

Verblindende lichten. Flikkerende lichten. Opgewonde stemmen.
Door de spijlen van de balustrade zag ik twee politieagenten staan, gebogen over een liggende man. Ze schreeuwden tegen hem.

"Doe de deur dicht El. Please!!!!!!!'

Een misdrijf voor de deur. Dat komt binnen.
Alsof we in een aflevering van Miami Vice zaten.

******

We zijn elkaar uit het oog verloren, maar ik bewaar leuke herinneringen aan M. en C. (ook uit Naples).
Beiden universitair geschoold - drie kinderen, twee kleinkinderen, fulltime jobs - leid(d)en een goed leven in Florida.
De kinderen zijn uitgevlogen.

Tot........

November 2019.
Hun middelste zoon wordt bij (zoals het zich nu laat aanzien) een verkeersruzie in zijn auto onder vuur genomen. Hij sterft. 

Eerder deze maand is de dader opgepakt.
Hij had een strafblad, ook vanwege het gebruik van een wapen.

Dit is horror.
Voor iedere ouder.

Het laat mij niet los, vandaar dit blogje.

Wrong place, wrong time?

Het kan iedereen overkomen.
Oud, jong - arm, rijk.

Weer komt het binnen omdat het dichtbij is.
M. en C. zijn Democraten en fel tegen de machtige invloed van de NRA (National Rifle Association)

Hun zoon is gedood door een kogel uit het wapen van een eenentwintigjarige.


De VS, waar kinderen van zestien in dienst gaan en vechten in landen waar ze nog nooit van gehoord hebben.

De VS, waar (in de meeste staten) drank onder de eenentwintig verboden is.

De VS, waar iedereen aan een wapen kan komen.

De VS, waar ieder misdrijf op een aflevering van Miami Vice lijkt.
*****

Geen opmerkingen: