26 maart, 2020

Discipline


P. is 's morgens vroeg op.
Die discipline weet hij vast te houden.
Hij doucht, kleedt zich aan, laat de hond uit, neemt twee kopjes koffie en pluist de krant uit.

Ik kom er later uit. Niets nieuws, want we gunnen elkaar even die ruimte.
Ook ik ben gedisciplineerd.
Douchen, aankleden, badkamer aan kant, bedden opmaken en de wasmachine vullen.
Geen pyjama-dagen, zoals ik op internet lees. Ik waak ervoor dat ik mijzelf ga verwaarlozen en dus maak me ook iedere dag op.

Ons eetpatroon is niet veranderd. Ik zou eerder zeggen dat ik meer werk van de warme hap maak.

Ook ruzies weten we onder controle te houden.
Heus, de spanningen lopen soms hoog op. Dan moeten er even dingen gezegd worden - we zijn elkaars muur.
Op zijn tijd huilen we en troosten we elkaar.
We weten wat de reden is, waardoor een aanvaring veel minder schade berokkent.

Zondagavond had ik een paniekaanval die overging in een depressie.
Toen heb ik bedacht handpoppen te gaan maken. 
Niet dat ik zo handig ben, maar met mijn handen bezig zijn duwt de angt weg.

Het materiaal ligt klaar, de naaimachine is uit de berging gehaald. Ik heb er nog geen tijd voor gehad.

Wij doen al twee weken geen boodschappen meer, maar het uitzoeken welke winkels bezorgen is een bezigheid waar ik zo een uur mee bezig ben.
Ook daar heb je discipline voor nodig. Een week vooruit denken, lijstjes maken en op tijd bestellen.


Vandaag heb ik de keuken een grote beurt gegeven.
Niet mijn meest favoriete bezigheid - maar het geeft voldoening wanneer het klaar is.


Een werkster heb ik al jaren niet meer. Voor 65m²?
En het was nooit naar mijn zin.

In tijden als deze, en ik zat zonder werk thuis, dan zou ik toch als eerste geld besparen op huishoudelijke hulp.


"Schafttijd," roept manlief vanaf de bank.

Ik lunch eigenlijk nooit, maar ik heb in verband met mogelijk schaarse tijden knäckebrod in huis gehaald.
Dat zal ik voor het laatst bij mijn moeder hebben gegeten, die het om dezelfde reden in huis had.
Met jonge komijnkaas en marmite - ik eet mijn eigen jeugd.

Om nou te zeggen dat Nederland helemaal plat ligt.....

Er wordt om ons heen en ook in dit gebouw volop ge -en verbouwd. De schilders zijn aan het buitenwerk begonnen. Vuilnis wordt nog opgehaald. 
De "groenwerkers" hebben zat werk.
Drie verdiepingen lager mag zich verheugen op nieuwe zonneschermen.
Op de Maas is het een drukte van belang.

Ik vind het prettig dat er nog een beetje leven op straat is.

 

Bij het schoonmaken van de besteklade kom ik een vorkje van Mop tegen.
Dat is even slikken.

Het is nog geen vier uur, ik kan nog mooi twee uurtjes voor hem fröbelen.
Discipline.
******

Geen opmerkingen: