11 augustus, 2021

Caen (3 en 4)


Dit is inmiddels een week geleden.
Na Abbaye-aux-Hommes, waar Willem de Veroveraar begraven ligt, was het nu tijd voor Abbaye-aux-Dames, waar zijn vrouw Mathilde rust.

Een minder imposante kerk op een afgelegen plek. Er waren ook aanzienlijk minder bezoekers.
Desalniettemin interessant.


↑Jachthaven van Caen
↓Lege terrassen.


↓In de groene Michelin gids stond Rue du Vauguaux aangegeven als historisch kwartier.
Dat is het ook. Een straatje met alleen restaurants en gezellige terrassen.

Wij dronken er iets en besloten een keer terug te keren voor een lunch.

Caen gaat mij nooit vervelen. Ik vind het zo'n leuke, mooie, gezellige stad en zo prachtig gerestaureerd na de bombardementen in 1944.


Vandaag was die lunchdag. 

We parkeerden de auto weer bij de jachthaven en dronken heerlijke Lavazza koffie op dit terras↓.
(De Nespresso cupjes zijn op, dus zijn we in de caravan overgegaan op Nescafé - en dat is even wennen)

Voor het eerst werd naar onze QR-codes gevraagd. De gele vaccinatieboekjes waren ook goed.


↕Eerst naar de St.Pierre - die ik alleen van buiten had gezien, de eerste keer.

Een schitterend gerestaureerde kerk, niet alleen van buiten.


St. Saveur is van een heel ander kaliber, maar ik ben toch naar binnen gegaan.


↑Typerend.


↑Eindelijk, ik had een boodschap te doen in deze prachtige boekenwinkel: "Guillaume."

Een aardige verkoopster vond het prachtig dat ik maar liefst vijf groene gidsen bij haar kocht.
Mijn geografische kennis was iets beter dan de hare en daar moesten we beiden erg om lachen.


En toen was het tijd om te gaan lunchen. Omdat ik de aanbevelingen uit de groene Michelin gids niet paraat had, kozen we het terras dat het meest uitnodigend oogde.

Weer werd er naar de QR codes gevraagd, zoals sinds twee dagen verplicht is in Frankrijk.
Ik vroeg of de vaccinatie paspoorten ook goed waren, maar daar had de stuurse serveerster nooit van gehoord. Toen ik ze liet zien schudde ze nee.

Dat irriteerde mij al. Maar ik pakte mijn smartphone. Manlief volgde mijn voorbeeld.
Alles moest staande met voorbij lopende mensen in mijn rug en een trekkende hond die eten rook.

Mijn QR code werd niet herkend. De gérant werd erbij geroepen.
Het wilde niet lukken.

Ik vroeg hem de gele boekjes goed te bekijken.

"Staan uw beide vaccinaties daarin?"

Ik liet het hem uitgebreid zien, maar hij raakte verward omdat manlief in het Erasmus MC was gevaccineerd en ik bij de GGD.
Ik probeerde het uit te leggen.

Hij gaf het op en gunde ons een tafel. 
Het meisje met het azijnzure gezicht bleef ons bedienen.


Op een menu was mijn nuchtere maag niet berekend, dat wist ik vooraf al - dus werd het alleen een hoofdgerecht en wellicht een dessert.

Manlief wilde een karaf witte wijn bestellen. Toen hij naar de (piepkleine) wc was - keek ik de wijnkaart in en koos ik, ook gezien de vleesgerechten, voor een halve fles Bourgogne.
Dat bleek de beste keuze van de lunch en ook de duurste 😄.


↕Aan de opgedroogde puree zag ik al dat mijn gerecht niet warm was.

Na één hap riep ik de gérant die het meteen, alsof het vaker voorkwam, meenam naar de keuken. 
Toen hij met het, in de magnetron opgewarmde, bord terugkwam was de magret de canard natuurlijk overcooked.

 Geen dessert dus.

Desondanks hebben we genoten. 

We waren de hoek nog niet om of we zagen een chef in de deuropening staan, starend naar zijn lege terras.


We dronken nog een lekker kopje koffie op ons terras en reden mijn favoriete stad uit.

Op de camping hadden we het nog over mijn QR code, die niet opgepikt werd.
Dat zat me niet lekker en dus heb ik de helpdesk gebeld.

Dat ging snel en goed.
Ik stelde voor hem opnieuw te uploaden maar de mevrouw aan de andere kant van de lijn liep even met mij mijn QR code door.
Toen bleek dat deze niet op internationaal stond, maar op Nederland.

Ik heb in Nederland (op de eerste dag dat ze beschikbaar waren) die QR codes op onze phones gezet en beide op internationaal vanwege onze vakantie die een paar dagen later van start zou gaan.

Bij manlief was dat blijkbaar wel goed gegaan.
Bij mij niet.

Gelukkig is het nu opgelost, al vind ik het nog steeds raar dat het gele vaccinatieboekje niet overal bekend is.
*****

Geen opmerkingen: