13 augustus, 2021

Caen (5)


Weer naar Caen?
Ja, weer naar Caen. Ik krijg geen genoeg van die stad.

Een aantrekkelijke stad die alles heeft: historie, architectuur, kunst, winkels, restaurants - maar bovenal sfeer.

Komt dat omdat het ook een studentenstad is? Ik weet het niet, maar ik voel me er erg op mijn gemak en geniet telkens weer wanneer ik tegen het enorme kasteel van Willem de Veroveraar aanloop.

Vandaag wilde manlief het eeuwenoude fort op en van het uitzicht over de stad genieten.

Caen is net als Rotterdam platgebombardeerd.
Echter, de wond is op een andere manier behandeld.

Jazeker, er is modern gebouwd. Maar een groot deel van de binnenstad is opnieuw in de oude stijd herbouwd en dat is weergaloos goed geslaagd.

Oud en nieuw stoten elkaar niet af.


We gingen weer lunchen.
Nu had ik dit kleine, authentiek Frans restaurant gevonden in de groene Michelingids (niet te verwarren met de sterrengids). De aanbeveling is niet voor niets.

Het was geweldig.

En de QRcodes deden het goed!!↓


Het is een familiezaakje.
Zij doet, met één hulpje, de bediening en hij kookt.


Ik ben niet zo'n zware "luncher," dus koos ik voor twee voorgerechten.

↑De Schotse zalm was verrukkelijk en het bolletje gekruid ijs was een vondst.
Manlief nam foie gras de canard vooraf met een framboise/citron coulis (had ik als tweede gerecht). Ook was hij zeer te spreken over het hoofdgerecht: risotto met zeebaars.↓


U ziet dat de regels hier nog behoorlijk strikt zijn.
Wij vinden dat heel prettig.
Hou je je er niet aan dan is het joekeledoki. Dat hebben we al een paar keer meegemaakt.

Ik hoor dat de universiteiten in Nederland weer "vrij" zijn. Weliswaar maximaal 75 in een lokaal, maar de anderhalve meter plicht geldt niet meer. 

Dat gaat geheid fout!!

Dat de mensen die gestudeerd hebben keer op keer dezelfde fout maken geeft te denken.
********

Geen opmerkingen: